5.1.10


Más Movil passar till en igelkott



Den som bor tillfälligt i Gran Canaria eller andra delar i Spanien och vill använda mycket Internet får bekymmer. Lösningar är få och de kostar. Användning vållar också viss huvudvärk. Jag har kollat tre mobila alternativ: Más Movil, Vodafone och Yoigo. Det två första med praktiska övningar.
Jag har valt nu (2010) Más Movil, men dess användare skall vara skarp som en igelkott om sin förbrukning. Vilka praktiska problem jag haft kan du läsa på mina tidigare blogginlägg.

(Uppdatering 9.12.2011,  samt 1.10.2014 ang. 4G i kommentaren)

Läs också detta:
http://tapanim.blogspot.com.es/2011/11/hur-fungerar-blends-internet-3g.html

Más Movil bredband har visat sig vara just så farlig som jag var rädd för. Den är billig att ta i bruk, men den som använder mycket får också betala skjortan. Men den är utmärkt alternativ för den som ej bor här permanent och kan hålla koll på sin Internet användning.

Más passar till tillfällig bruk

Till att börja med kostar sim- kortet och första månaden 15€ här i Gran Canaria även om det står 18€ på den - och då är den första 1GB förbrukningen betald. Dessutom är den egentligen värd 20€. När det finns 5€ kvar av förbrukningen tar Más Movil direkt från mitt Visa de nästa 20€. Om jag hade haft prepaid kort hade det varit en aning dyrare med tillkommande MB, 0.05€, från Visa blir det 0,03€/MB. Innan man tar pengarna från kontot får man en varningstext till Mobil Partnern (eller vilket programvara man nu har ) som används för att koppla upp till Internet med.

Om man betalar de 20€ till i slutet av månaden flyttas överblivna pengar till nästa månad. Att tacka nej till de nya 20€ uppfattas som uppsägning av abonnemanget. Det fina med Más Movil till en som ej bor permanent i Spanien, är att man kan säga upp sin abonnemang på ett par dagars varsel i slutet av vilket månad som helst, även efter en månads förbrukning. Med detta är Más, vad jag vet, ensam om i Spanien. Men man betalar alltid en hel månad. Inga bindningtider som hos andra!



Enligt Fredrik i Más Movils kontor i baklokalen av Norska Butikken i Arguineguin får jag dessutom tillgodo momsen som inte tas här i Gran Canaria. Detta är för mig lite mystiskt – det skulle ge alltså mer än 1MB för 20€ som är tilläggspriset. Men hur många MB:er får man använda tills det är 5€ kvar det får jag ingen riktig bra förklaring på. Det visade sig i längden jätteknöligt att räkna på, man får tar det säkra inkl. moms / IVA.



Uppdatering 9.12.2011: Más Movil erbjuder nu en ny 5GB paket, som kostar bara 29,90€. Verkar som riktigt bra erbjudande. Har inte provat själv, men har en bekant som tagit den nyligen och tycker att det funkar bra. 

Dessutom har Más fått nordisk kundservice vardagar kl 9-17, numret finns dock inte på deras hemsida, men du får den här: +34 902 570 086, e-post till den är hei@masmovil.es eller ring gratis med Más Movil till servicenummr 2373 där du också kan parkera din Más mobil under längre frånvaro.

Más har nu också en försäljningställe i Playa del Inglés i butiken MAXXSYS INFORMÀTICA på Eurocenter  ( huset brevid lokapolisen), där man ibland har folk som pratar engelska.

Más Movil prepaid mobilkort kan du köpa också hos Lenas Internet Café på översta etage av Shopping Center i San Agustín. Dessutom Phone House säljer Más.

Man skall vara baddare att räkna

Man får vara en riktig hököga till att följa räkneverket, som finns i Mobil Partner ( eller annan uppkopplings programvaran ), i mitt modem hittas det under Statistics. Där löper både upp och nedgående bitar dag-, månads- och årbasis. I Más Movils egen räkneverk (som är också en Mobil Partner) summeras upp- och nedladdning, i mitt finska DNA:s får jag räkna ihop själv. Och det gör jag med besked. Varje användningsperiod noterar jag och kommer då på underfund vad det är som kostar mycket och vad som kostar mindre.

Javisst, Más kör mest på 3G, eller HSDPA eller WCDMA som den också kallas.

Mina första 1GB försvann redan under de tre- fyra första dagarna. Men det beror på att jag lyssnade glatt både YLEs och SRs nyheter och andra talprogram, pratade i Skype, mailade och surfade som hemma. Men det kan man inte göra utan att det kostar! På andra spanska mobila Internet system stryps åtgången till bitströmmen fån MB:s till Kbps för storanvändning, Más tar mer betalt.

Vad är det som kostar

Min nogsamma bokföring av olika typ av förbrukning ger följande siffror (om de är Más specifika eller allmänna i sammanhanget vet jag inte, men tror att det lutar åt det sista.)
Dyrast var att lyssna på YLE: 0,977 MB/minut


- Sveriges Radio väsentligt mindre 0,68 MB/ minut

SRs signal bröt nog lite då och då, YLE klingar klart. Men SRs signalfel var mest tillfällighet haar det visat sig i längden.

- Skype-Skype samtal tar 0,19MB/min

- Skype till vanlig tfn 0,408 MB/min

- Skypes chatt är billigast av allt, knappt noterbar

- e-post är dyrare än Skype chatt men ganska så billigt ändå

Läsa tidningar 40 min 12,48 MB, fast det är fel ange tid, väsentligt är vad man läser och hur mycket bilder, reklam och glitter det finns på sidorna. Jag läste DN, SVD och Helsingin Sanomat, mest rubriker, men artiklar också.

Det kan vara riskfyllt att ha flera sidor öppna samtidigt, bitströmmen lunkar i väg i små mängder även om man inte aktivt kollar dem just då.

Ny budjet

Jag räknade på prov vad olika typ av Internet användning kostar i bitvägar för en månad och så här kan det bli:
- läsa tidningar, surfa, läsa och skicka några e-post per dag: 30 dygn 13,32MB= 399,60MB
- Skype- Skype samtal 15 min/dygn 13,65x 30= 409,50MB
- lyssna på SR 30 min x 0,68MB= 20,4MB x 30 = 612MB
- lyssna på YLE 30 min/dygn x 0,98MB/min = 29,4MB/dygn x 30 = 882MB

På det här viset går 1GB åt bara man surfar som vanligt, skickar e-post och pratar en kvart i Skype per dag. Om man vill lyssna på radio kan man inte göra det dagligen, i synnerhet inte på YLE. Kanske får man prata mindre i Skype och lyssna mer på radion. Eller kan man men då kostar det.

Hur mycket t.ex. SVT play kostar i bitvägen har jag inte ens vågat på..
Man kan också beskriva det hela så här:
1GB = 33,33MB x 30 dygn = 15€ första månade därefter 20€/mån
2GB = 66,67MB x 30 dygn = 35€

men det nya (2011) 5GB paket kostar bara 29,90+VAT



Nytt mönster för att använda Internet

Más kan inte ( och inte de andra spanska mobila Internet ) användas som hemma utan hänsyn till hur mycket man använder och för vad.

Jag har pressat ned min Internet användning till det mest nödvändiga ( och det är sååå trist ). Jag öppnar den helst bara en gång under eftermiddagen för att kolla e-post, läsa tidningar, lyssnar radion sällan
( Konflikt och God Morgon Världen i P1 är själavård för mig ). Långa texter som detta skriver jag först i word och flyttar sedan dit det behövs. Skype pratar jag i då och då, desto mer chattar jag. Jag slår på Mobil Partnersd disconnet varje gång jag inte aktivt anväder Internet.

Om du vill kolla hemsidan till Más är den delvis på engelska och tyska, ej helt vanligt det heller i Spanien:
http://www.másmovil.es/

Nu (2011) har man också kundservice på skandinaviska språk per telefon vardagar kl 9-17, numret finns inte på Más Movíls hemsida men du får den här: + 34 902 570 086 eller 2373 med en Más Movil telefon. Du kan också "parkera" telefonen för frånvarotiden t.ex. under sommaren och ta aktivera igen när du kommer tillbaka. Det kan du göra med att ringa igen till 2373, ha din passnummer till handa!

Alternativen för Más, först Yoigo

Telias dotterbolag Yoigo har jag fått varma rekommendationer för. Men tyvärr deras billiga och bra abonnemang, contrato, kräver 18 månaders bindning, som i de flesta spanska mobilabonnemang – här är Más ett undantag.

Och prepaid kort, tarjeta, blir väl så dyr om man behöver den för längre period.

Yoigos hemsida på spanska:
https://tienda.yoigo.com/selforder/internet

Yoigos prepaid, tarjeta, kostar 3€ dygn, multiplicrea med 30 och du faller på rumpan. Dessutom blokerar man Skype samtal samt har svårt med vissa bankers hesidor, tex. de som hör till Danske Banken.

Och sedan Vodafone

Vodafone som alla andta operatörer i Spanien har numera (2011) upphört med flat rate mobilt internet som betalas i förhand, prepago. Alla prepaid är numera bundna till mängden av bites som tar slut när förköpsmängden är slut, vilket brukar vara 2 GB.

Vodafones hemsida för prepaid hittar du här:

http://www.vodafone.es/particulares/es/internet-y-tv/internet-movil/internet-movil-prepago/

Läs också på mina nyare bloggtexter om en ganska bra men lite dyr service på syd- och västkusten:

http://tapanim.blogspot.com/2011/11/hur-fungerar-blends-internet-3g.html#mor

Vodafone säljes lite överallt var man säljer mobilt bredband. Dessutom Vodafone har egna butiker, bla. en i Playa del Inglés i köpcentrer Metro bakom Ekumeniska kyrkan ( där Svenska kyrkan har också verksamhet ), man går mot väst på havssidan av kyrkan, en annan på Tirajana gatan och tredje på köpcentret Bellavista på norra sidan av genomfartsvägen. Där finns också Yoigos och Movistars butiker - men man skall kunna spanska där.

Dessutom säljer Phone House de flesta, även Más Movil. Phone House Finns bla. i   köpcentret Atlantico i Vecindario, El Muelle köpcentret i Las Palmas hamn och i gamla staden på huvudgatan.

Stormarknaden Carrefour i och utanför Las Palmas samt i Atlaantico i Vecindario halvvägs från Playa del Inglés mot flygplatsen säljer de mesta mobila bredband. Men t.ex. varuhuset El Corte Inglés i Las Palmas centrum är inriktad för finare folk och letar man förgäves efter Yoigo eller Más Movil.

En liten aber på andra än Más är dock den passus som Yoigo har i sin broschyr  ( som jag plockade i Yoigos egen enda (?) stånd i El Muelle ). Där påstår Yoigo sig avslöja det som andra tiger om: mobilt bredband passar inte för IP samtal eller nedladdning av P2P (musik, filmer). Detta är halvsanning. Jag har använt Skype på Mas Movíl och Vodafone både till andra Skype användare och tråd- och mobiltelefoner.  Ljudkvalitén med Mas kan varierara, ibland är den jättebra, ibland taskig. Vodafone har jag använt likadant, men när hastigheten ströps gick det inte mera så bra men jag har ringt även på 128 kbs.
Musik eller filmer har har jag inte provat att ladda ned.

15 kommentarer:

  1. Hej! Hittade din info ang bredband i Arguineguin. Den var mycket intressant och informativ.
    Får jag länka till den från Gran Canaria com- puterclubs hemsida?
    Mvh
    Taito Sund / webmaster
    taitos@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Tack Taito, visst gärna, ju mer som vet om min sida desto bättre.
    Lite fel onm Vodafones butik i Inglés däruppe, det skall vara köpcentret Metro, inte Kasbah, det finns ju tre köpcentra där brevid varandra. Men strandsidan från kyrkan är bra riktmärke. Jag skall snart skriva lite till om Mas Movil efter närmare tre månadrrs andvändnning, det har varit ett spännande äventyr om man säger så.

    SvaraRadera
  3. Anonym10.2.10

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Anonym17.1.12

    Du bör ha en smartphone av typ Android t ex med Internet-kort från MÁS och ringaq med appen Viber. Förutsätter att dina kontakter har Viber och kontakt med Internet. Fungerar i hela världen.

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym, den här typen av nästan kommersiell kommentar vill jag gärna att man lämnar med namn, jag kan låta bli att publicera namnet om man så vill. Det finns både Viber och andra för gratisringandet på Android och Apple phones men operatörerna (åtminstone i Sverige) försöker förbjuda användandet, kan man läsa i http://www.mobil.se/nyheter/operatorer-forbjuder-viber-och-skype-1.385105.html

    Apple kan hamna i samma sits med sin Skype- variation som heter Face. Visste du att den finns? För mig som ny Apple-användare var det främmande tills min Väninnä ringde mig.

    SvaraRadera
  8. ett bättre alternativ till skype om man ska ringa som vanligt är ett kontantkort på phonzo.se och en sipklient i datorn eller smartphone. då ringer man fasta nätet i både sverige och spanien för 15 öre.
    Den klienten jag tycker funkar bäst till android är csipsimple och 3cx. 3cx finns för dator och smartphone. Har du svensk fast telefon hemma så portera över numret och använd det. Kostnad för datatrafik tillkommer men man kan säkert snylta wifi på mcdonalds, café och liknande. Med sipadapter typ linksys pap2t använder man hemmatelefonen som vanligt om man har tillgång till bredband.

    SvaraRadera
  9. Jag är lite tvekande på detta tips, kan vara bra för någon, men prismässigt Skype tävlar väl med phonzo, beror bl.a. på vart du ringer jämför gärna själv ,
    http://www.phonzo.se/privat/prislista_privat_utland/
    http://www.skype.com/intl/sv/prices/payg-rates/#cc=SE
    om du ringer Skype med dator slipper du grundavgiften, på phonzo finns en grundavgift beroende på hur mycket du ringer.
    Bor du på sydsidan av Gran Canaria flera månader på en lämplig plats är Blend.es bra alternativ om du vill ha bra kvalité på internet, då får du nästan gratis telefon på köpet, läs min inlägg om Blend, länk finns här i slutet av artikeln före kommentarer.

    SvaraRadera
  10. Anonym29.7.12

    Att rekomendera ->

    http://www.vodafone.es/particulares/es/moviles-y-fijo/tarifas/movil-tarjeta/solo-navegar/

    3,5€ per vecka "ca 30kr/vecka" (20MB/dag i fullfart sedan 128kbps resten av dygnet)

    SvaraRadera
  11. Har du använt detta på datorn? På din länk finns tre alternativ, detta med 3,5€ /vecka är för smartphones. Tarifa Internet Smartphone
    Navego todo lo que quiero por 3,5€/semana.

    Dessutom finns det en specialpris för Blackberry (som V säljer) samt en med dagtaxa 1,5€/dag max 25MB/dag) som ger 45€/månad. Tarifa Internet Diaria

    Si quieres navegar puntualmente

    3,5€/vecka skulle vara bra pris om det funkar också på dator.

    SvaraRadera
  12. Magnus6.7.14

    Hej Tapani, tack för dina inlägg om Internet på Gran Canaria. Sedan du skrev detta har inte så mycket hänt vad jag förstår. Jag har tittat på http://www.lycamobile.es/en/bundle?id=5 har du provat det? Som jag förstår det kan man lägga till ytterligare data till ett fast pris, ingen risk att kostnaderna skenar som med Masmovil alltså.

    SvaraRadera
  13. Nej jag har inte provat lycamobil. Verkar vara bra för en som bor i Sverige, funkar inte från/till Finland där jag numera bor. Lyca har samma uppläggning som Más för prepaid 3G internet, en fast summa som du betalar för en viss användning men du kan också ha automatisk påfyllning från ditt kreditkonto för att slippa springa till butiken för att köpa påfyllning. Ingen skillnad där. Bra är att det funkar i flera länder men framgår inte vilken operatörs nät de använder i Spanien. Dvs. man vet inte vilken täckning deras signal har. Prisjämförelsen gav jag upp bla. därför att Más har flera alternativ till data i mobilen (det fanns inte då jag skrev texten häruppe). Skulle vara skoj om någon orkade göra en sådan. Kanske anledning att upprepas: prepaid internet via mobilnät utan tak för användning finns inte mera i Spanien.

    SvaraRadera
  14. Magnus2.10.14

    Nu kommer de första "fasta" abonnemangen där man använder 3G/4G istället för ADSL. Orange har nu lanserat "4G en tu casa" med 30GB/månad för bara 30€/månad - man får bara inte flytta på routern, den måste man lämna i sin spanska bostad. Även om man bara är nere halva året kan det bli billigare än att köpa "mobila" kontantkort när man är här, för oss som är storförbrukare. För de 360€/år som Oranges abonnemang kostar har man t.ex. råd med 120GB hos Lycamobile med Saver plan. Men är man nere sex månader får man 180GB av Orange för samma pengar, det är bara om man är nere fyra månader/år eller mindre som Lycamobile är billigare - för oss som gärna gör av med 30GB/månad alltså.

    SvaraRadera
  15. Tack Magnus! Kan vara bra för någon. För abonnemang behöver man minst NIE nummer och konto på någon spansk bank, vad jag förstår. 4G täckningskartan av Orange visar att man har 4G nät från Galdar till Arquineguin. Men mina erfarenheter om 3G talar för att täckingskartan är en sak och markförhållandena en annan. Det gäller även andra operatörer än Orange. Därför har jag gått över till Blend. Läs mer om det och även om dess avigsidor på en separat artikel. Länk till den finns i början av denna artikel. Om du har grannar som vill dela signalen och kostnaden är den - trots allt - ganska hygglig alternativ. Signalen kan delas med flera apparater och mottagare. Browsern skall dock vara nära fönstern.

    SvaraRadera

Tiedätkö lisää? Kerro! Haluatko lisätietoa? Kysy!
Vet du mer? Berätta! Vill du veta mer? Fråga!