Vanharouva asuntoautolla Kanarialle
Kun vanharouva lähtee asuntoautolla Suomesta
Kanarialle yksin niin se voi herättää huolta sukulaisissa, ja ihmettelyä tai arvostusta
sivullisissa. Mutta mitä hän itse ajattelee, kun auto on käännettävä kapealla vuoristotiellä
paikassa, jossa perä jää tyhjän päälle? Else Väkiparta tietää. Hän tietää myös
miten ihanaa on asua talvi leirintäalueella vuoren kainalossa Arquineguinin
lähellä, Gran Kanarian lounaiskulmassa.
Vuosi sitten Else Väkiparta oli talven Playa del Inglésissä.
Yhtenä unettomana yönä hän mietti
tulevaa elämäänsä.
- Silloin minulla pamahti: ensi talvena tulen
tänne omalla autolla!
Oma vaihtoehtoterveysalan yritys säästöliekillä, terveyskorujen kauppaa hän harjoittaa vielä sivutoimen luontoisesti netin kautta
tai matkan varrella. Lapset ovat aikuisia, matkan lopulla hänestä tuli jo isomummu! Hän jopa harkitsi muuttamista tänne
kokonaan, tai Aurinkorannikolle.
Vanharouva (68), kuten hän itse sanoo, Else Väkiparta:
- Tässä iässä on ajateltava, että jos tällaista
haluaa tehdä se on tehtävä nyt, muutaman vuoden päästä se ei enää yksin onnistu.
Kokenut
Euroopan kävijä
Päätöstä helpotti se, että hän oli aiemmin tehnyt useita
automatkoja Eurooppaan sekä pikkuautolla, että kerran asuntoautolla, mutta ison
auton ratissa silloin istui mies, joka hoiti kaikki auton tekniset asiat. Nyt on
kaikki yksin hänen vastuullaan.
Jotkut lähisukulaiset olivat suunnitelmasta
ilmeisen huolissaan. Pienellä ylipuhumisella hän sai nämä kuitenkin
vakuuttuneiksi, että matka nyt on vaan tehtävä, kun kerran on niin päättänyt.
Hänen paljon Euroopassa autoileva poikansa oli kuitenkin heti juonessa mukana,
ja selvitti valmiiksi monet matkan varrella eteen tulevat käytännön seikat.
- Kertaakaan en ole katunut, Else vakuuttaa, kun
pidämme palaveria El Pinillon
leirintäalueella kahdeksan kilometriä Arquineguinista pohjoiseen El Saon vuoristokylän
kupeessa.
Miquel ja Rafael viettiävät iltapäivää soittaen kitaraa ja bouzukin kaltaista soitinta, jota kanariot käyttävät meksikolaissävyisessä kansanmusiikissaan.
Hän pysähtyy hetkeksi miettimään.
Asuntovaunujen välistä kuuluu meksikolaissävyistä
kitaran soittoa, lapset kirmaavat vaunujen välissä., petankkiradalta kuuluu
riemukkaita ääniä. Espanjalaiset
viettävät siellä rattoisaa perhe-elämää.
- En ole katunut, paitsi ehkä silloin, kun auton
remonttikulut alkoivat lähdön alla nousta hurjiin summiin. Silloin ajattelin, että
onkohan tämä ihan viisasta. – Mutta sitten päätin, että otan vaikka lainaa, jos
ei tästä muuten selvitä.
Autokaupan yllätys
Autokaupan yllätys
Auton hankinnassa sattui nimittäin kallis
kömmähdys. Hän oli jo päättänyt ostaa asuntoauton, jonka etuosassa oli katon
korotus, ja siinä makuupaikat sopivasti lastenlapsille. Mutta tuttavat
varoittivat. Kattokoroke nimittäin lisää auton alttiutta tuulelle, ja Elsen
matkasuunnitelmiin kuului myös kierros Pyreneiden vuorilla, missä tuuli saattaa
tuivertaa.
Hän muisti, että kaupassa oli tämä Fiat Ducaton alustalle rakennettu Adriatic, jossa
on istuinpaikat kuudelle ja vuodepaikat neljälle. Hyvin suosittu, pieni
asuntoauto. Else tutki auton tiedot
netistä, soitti kauppaan, perui
ostoksensa, ja sanoi ottavansa sen sijaan tämän.
- Pankaa se kuntoon, niin tulen hakemaan, hän tilasi.
Huolto
paljasti isot viat
Onneksi Else päätti teettää ennen matkaa vielä
60 000 kilometrin huollon, joka olisi muuten
pitänyt tehdä matkalla. Siinä kävi ilmi, että autossa oli ”kuntoon panosta”
huolimatta merkittäviä puutteita. Pahinta oli, että jarrupalat olivat aivan
lopussa, eikä auto ollut pysähtyä, kun Else kävi harjoitusajossa. Myös
kaasulaitteissa oli pahoja puutteita.
Auto maksoi noin 30 000 € ja remontti vei pari
tuhatta. Autokauppias tuli kyllä remonttikuluissa vastaan.
Naama vakavana Else toteaa nyt, että auton kunto
on syytä tutkia hyvissä ajoin ennen matkaa. Etenkin kaasulaitteiden
koeponnistus on tärkeää. Samoin renkaiden kunto, sillä uudet ovat arvokkaita.
Hänen lähtönsä oli kahden viikon päässä ostosta. Onneksi
jarrut olivat kunnossa ennen Pyreneitä. Pitkää jyrkkää alamäkeä tullessa jarrut voivat alkaa liukua vaikka ovat uudetkin, senkin Else on ehtinyt Kanarialla oppia. Oli pakko pysähtyä niitä jäähdyttelemään.
Auton
ulottuvuudet opeteltava
Ennen matkaa hänen oli vielä opeteltava autonsa
käsittely. Näin isoa hän ei ollut ennen ajanutkaan, ja se tuotti kyllä omat
ongelmansa. Auto on kuusi ja puoli
metriä pitkä ja reilut kaksi metriä leveä.
Siitä huolimatta melkein metrin verran takapyörien
taakse ulottuva perä on tuottanut parikin kertaa yllätyksen. Kerran pimeällä peruuttaessa
ja kerran ahtaassa paikassa kääntyessä. Oikean puoleista perävalopakettia Else
on saanut kursia kokoon kahdesti.
Onneksi hänellä on matkassa peltiin itsepureutuvia
ruuveja, joilla sai korvattua kannatusrei´istä irtirevähtäneet alkuperäiset
kiinnitysruuvit.
Lisäasennuksia
Oveen laitettiin murtovarmempi lukko. Tv:n
kiinnityskin jouduttiin uusimaan, kun kävi ilmi, että se oli tehty kääntövartta
varten, mutta tässäpä ei koko vartta ollutkaan. TV:n oikea kiinnitys on tärkeä,
koska litteänäyttöä on alaviistosta katsottaessa käännettävä viistoon samaan
tapaan kuin läppäriä oikean kulman löytämiseksi.
Vasta matkan varrella hän huomasi, että autossa oli pelkkä
kaasulämmitys. Aiemmissa autoissa oli ollut yhdistelmä kaasu- sähkölämmitys, jossa
sähkö lämmitti edelleen jos kaasu vaikka yöllä loppui.
- Nämä ovat sinänsä pieniä juttuja, mutta tärkeitä
mukavuuden kannalta, sanoo Else.
Navigaattorin käytössä oli myös opettelemista.
Monet leirintäpaikat löytyvät luettelosta navigaattorin koordinaateilla, vaikka
joskus ne ovat kyllä ohjanneet haetun paikan ohitse. Else hankki autoonsa myös
videokameran, joka näyttää live- kuvaa auton takaa. Siitä voi seurata ohitse
pyrkivää liikennettä ja se on myös tärkeä apu peruutuksissa.
Saksan
moottoritiellä vähältä piti
Tästä tärkeästä apuvälineestä huolimatta Else on
parikin kertaa joutunut henkeäsalpaaviin läheltä-piti-tilanteisiin. Molemmat
sattuivat Saksan kovavauhtisilla moottoriteillä.
Kerran tulevaa risteystä ennakoinut rekka tunki jatkoperävaunu
heiluen eteen ja oli kiilata hänet tieltä kallioseinämää vasten.
- Tähän minä litistyn! Hän ehti pelästyä.
Jarrut pohjaan, myös rekan kuljettaja huomasi virheensä, ja
väisti. Ja Else on yhä ehjä ja hengissä.
Melkein yhtä kova paikka oli, kun hän oli siirtymässä
oikealta keskikaistalle, ja samalla hänen eteensä tunki samalle keskikaistalle
pikkuauto vasemmalta. Elsen jarrutus ja pikkuauton kova kaasutus pelastivat tilanteen.
- Minä olen ajatellut, että jos kohtaloni on
kuolla Saksan moottoritiellä, niin sitten se on siinä, hän huomauttaa hyvin
tyynesti.
En osaa sanoa siihen mitään.
Mutta kyllä hän on saanut olla ajotaidostaan
ylpeäkin. Huelvan satamassa Gran Kanarialle tuovaan lauttaan ajettiin kaikki
autot isoja rekkoja myöten perä edellä. Se oli
tiukka tilanne. Laivamies ohjaili Elsen näppärästi oikeaan paikkaan, ja
antoi ok-merkin. Mutta erään mieskuljettajan hän käski pois kuskin paikalta, ja
peruutti auton itse.
- No, taidan minä jotain osatakin, päätteli Else.
Leirintäalue
vuorten välissä
Elsellä ei ollut tarkkaa tietoa minne autoineen Gran
Kanarialla asettuisi. Hän haki marraskuun lopulla Arquineguinessa rannan
läheisyydessä olevaa leirintäaluetta, mutta sai vinkin tästä kahdeksan
kilometriä vuoristoon päin olevasta El Pinillosta, ihastui ja jäi maaliskuun
alkupäiviin asti.
- Kyllä täällä on ihanaa, Else puuskahtaa.
Leirintäalue on laaksossa, vuorten välissä, minne
ajoittain kovaksikin nousevat rantatuulet eivät pääse. Eikä ilmavirta calima,
joka tuo mukanaan Saharan hiekkapölyä rannikolle. Aurinko paistaa silti
aamupäivästä iltaan. Ilma on kevyttä hengittää. Vähän matkan päässä El Saon pikku
kylässä on kauppoja, mm. kyläkauppa, jossa vanha kauppias hoitaa puotiaan entisaikojen
malliin.
Karavaanarithan ovat tunnetusti oma, keskenään
helposti tutustuva joukko. Täällä espanjalaisten ja muunmaalaisten välittömyys
ja avuliaisuus vielä lisäsi viihtymistä. Hollantilainen energiapakkaus, Ilona,
vilahtelee Elsan jutuissa tuon tuosta. Hän mm. auttoi löytämään autoon sopivan
etuteltan, jollaista Else ei uskonut Kanarialta löytyvänkään.
Elsen oli tarkoitus pystyttää se itse, tottunut kun
on hoitamaan asiansa. Se jäi aikeeksi sillä tuotapikaa paikalle ilmaantui
neljä-viisi miestä, jotka hoitivat pystytyksen pyytämättä.
- Olisin mieluummin tehnyt sen itse, mutta Ilona
sanoi, että täällä on miesten työt ja naisten työt, anna olla, Else huokaa.
Kanarialaista
leirielämää
Alue on hyvin varustettu. Keitto-, tiski- ja pyykkipaikat, siistit käymälät
tietysti. Kaikissa suihkuissa on lämmin vesi, kun Espanjassa on varsin
tavallista, että lämmintä tulee vain yhdestä suihkusta. Leirivuokraan kuuluu
myös wifi- internetverkko, jossa ei ole käyttörajoitusta. Se säästää pitkään
vierailevalle huomattavan summan. Verkkoon pääsy ei ole Kanarialla mitenkään
itsestään selvää (tarkemmin aihetta käsittelevissä blogisjutuissani).
El Pinillon alueen käyttäjät ovat monikansallinen
joukko, mutta espanjalaiset ovat selvä enemmistö. Jotkut asuvat pidempäänkin,
toiset viettävät vapaapäivää tai viikonloppua. Leirin säännöissä sanotaan, että
alueella on hiljaisuus siestan aikaan klo 14-16 ja yöllä klo 24-09. Tätä
sääntöä ei ainakaan juhlaöinä kuulemma noudateta – äänekkäät juhlat voivat
jatkua aamun pikkutunneille ja espanjalaisillahan juhlia riittää.
Se ei Elseä haittaa, uni maistuu juhlahumusta
huolimatta tarpeen tullen.
Naapureihinsa hän on ilmeisen ihastunut.
Espanjalaisten kanssa hän tulee toimeen vähäisellä espanjallaan ja käsillä
puhuen - missä espanjalaiset ovat mestareita. Joskus hän käynyt pitkät
keskustelut myös googlen käännösohjelman avulla. Se toimii kunhan muistaa, että
suomi-espanja käännös on varsin puutteellista, jopa harhaanjohtavaa.
Käsillä puhuminen on luonnonlahja, Candilta ja Elseltä se sujuu.
Alueella järjestetään myös ohjelmaa, välillä
virallista, välillä epävirallista. Näin Else kirjoitti Facebookiin joulukuussa:
Kävin tuossa meidän Tavernassa äsken ja siellä on pari pitkää pöydällistä
soittajia ja laulajia. Ihan tän paikallisen alueen orkesteri (ovat ihan TVssä esiintyneet).
Kitarat, mandoliinit ja kastanjetit soivat niin kauniisti. On se tuo mieskuoro
kyllä kaunista kuunneltavaa…
Tavernan monipuolisesta ruokalistasta löytyi käynnillämme
lounaspöytään espanjalaisten tuttu kuivatun suolakalan annos ja siinä
lisukkeena mm. kanarioiden perinneruokaa, gofiota. Jälkimmäinen oli oikein
hyvää, mutta kala-annos oli tosiaan espanjalaiseen makuun, avainsanat ovat
kuiva ja suola.
Asuntoautoilun kustannukset
Kanarialaiset leirintäalueet ovat hiukan halvempia
kuin mantereella, El Pinillon päivävuokra on 11€ asuntoautolta. Pitkään asuva
saa toki alennusta. Mantereelle
päivävuokra nousee pariinkymmeneen euroon. Perusmaksu saattaa olla halpakin,
mutta sitten eri palvelujen käyttö maksaa erikseen.
- Ei tämä sen halvempaa ole kuin asunnon vuokraus,
summaa Else.
Hänellä kummittelee vielä edessä yksi mahdollinen
kustannus, josta hän kuuli vasta täällä. Säännösten mukaan Kanarialla saa olla
omalla autolla vain kaksi kuukautta. On vähän epäselvää miten käy jos on pidempään,
ja joutuu siitä tilille. Else aikoo kuitenkin palata mantereelle Cadiziin, eri
reittiä kuin tuli, ja eri varustamon aluksella. Ehkä hän välttyy tilinteolta.
Päivitys 31.3.2012: Hyvin se meni. Lautan kassa kysyi kyllä milloin Else on saarelle tullut, mutta kun hän ei espanjankielistä kysymystä "ymmärtänyt" eikä kassa puhunut englantia eikä passissa ollut tuloleimaa niin asian puinti pysähtyi siihen.
Käännös
perä tyhjän päällä
Vielä yksi huikea matkakokemus saarelle tullessa. Todella
henkeäsalpaava paikka oli Gran Kanarian vuorilla, missä kapeat vuoristotiet kiemurtelevat
niin, että välillä on suoraa kallioseinää alas toisella ja välillä toisella
puolella, mutkan taa ei näe mitään. Jo
se on vuoristoajoon tottumattomalle vatsanpohjaa kouriva kokemus.
Tiedän. Olen
kokenut. Ja vieressäni on pelätty.
- Siinä pitää vain olla erityisen varovainen, Else
tuumii.
Hän ajoi ensimmäiselle Kanarian leirintäalueelle
tullessaan jyrkässä ylämäessä vielä jyrkempään ylämäkeen kääntyvän
tienristeyksen ohitse. Mitään kääntymispaikkaa ei tullut vastaan, mutta sitten tuli
levennys, missä vastaantulijat voivat kapealla tiellä sivuuttaa toisensa. Se oli kieleke, jonka molemmin puolin oli
jyrkkä putous.
Else näki, että siinä oli sen verran tilaa, että
hän pääsee kääntymään, jos perä menee vähän reunan yli, ja kunhan pitää pyörät
tiellä.
Hän oli nähnyt linja-auton tekevän niin.
Ja hän kääntyi siinä. Kolme, neljä vekslausta
siinä tarvittiin.
- Mitäs sinä silloin ajattelit, kun perä roikkui
tyhjän päällä, kysyn.
Elsen kasvot alkavat loistaa. Ja hän vähän riehahtaakin:
olipas tosi hieno juttu mahtavasta naisesta..
VastaaPoistaOlipa henkeä salpaava lomamatkailijakokemus luettunakin. Kaarina Wallin
VastaaPoistaOnpa kova täti!! :)
VastaaPoista