Norwegian sköter sina
passagerare
- men hur är det med
ersättningar?
Lågprisflygbolag har lite
skamfilat rykte tack vare visst irländsk bolag. Norwegian tog dock hand om de
sina enligt EU-regler när tekniskt fel stoppade vårt flyg på hemresan i Las
Palmas. Det fanns dock en hel del att anmärka om informationen när läget var på. Dessutom fick vi förgäves vänta på att Norwegian skulle följa EU-regler om ersättningen för försenat
flyg. Försäkringsbolagen är mer generösa.
Sama teksti suomeksi:
http://tapanim.blogspot.se/2012/04/normal-0-21-false-false-false-sv-ja-x_01.html#more
Sama teksti suomeksi:
http://tapanim.blogspot.se/2012/04/normal-0-21-false-false-false-sv-ja-x_01.html#more
Sms- meddelandenas tid avser svensk tid
Sms-meddelandet
från Norwegian om avgången DY4242 kom som vanligt till mobilen två timmar innan
avgångstiden som var kl. 16.50. Vi stod redan i kön till incheckning. I meddelandet var
virtuella biljetten med. Incheckningen var inte alltför rigorös. Alla våra
väskor vägde ett par kilo över 20 men ingen extra avgift togs för detta. En som
hade fem kilo övervikt fick däremot springa till överviktskassan.
Väntan i bussen
Högtalaranropet
kallade oss till porten A31 redan en timme innan avgångstid. Efter en kvart
stod vi i bussen för transport till andra sidan av flygfältet där Norwegians
plan stod och väntade. Där fick vi häcka närmare en halvtimma innan det kom
besked att vi skall tillbaka till hallen. Vad hon från Iberia sade var det inte
många som hörde men lämmeltåget gick efter dem som hört.
Vi
fick gissa vilt en timmes tid innan vi fick första besked om vad som var på
görningen. Innan dess hade Iberias gatepersonal i all stillhet gått till andra
sysslor. Vad stoppet egentligen gällde fick vi besked först om två och en halv
timme.
Däremellan
gick jag till Iberias info disk för att fråga – det är alltså Iberia som tar
hand om Norwegians markservice i Las Palmas.
Där fick jag höra att om fem minuter kommer det information om vad som skall
hända.
Haltande information
Om
en kvart kl. 17.17 kom det första sms från Norwegian som berättade att
personalen jobbar hårt för att vi kommer i luften så fort som möjligt och mer
information kommer igen om en kvart. Ungefär samtidigt någon aktiv resenär –
senare kallad Fredrik – gjorde sig för tolk för Iberia som inte hade kunnat ställa
upp med någon som kunde engelska. Han berättade att planen hade det som alla
gissat, tekniska problem, och mer information skulle komma från Iberia om en
kvart.
Det var det sista vi hörde från Iberia innan det hela löste sig efter två timmar.
Norwegian kom ihåg oss ändå regelbundet med sms tre gånger med samma innehåll som det första.
Sedan kom det ett sms kl. 19.15 som för första gången gav orsaken till
väntandet. Dubbel-sms:n var både på
svenska och engelska, men med olika innehåll. På engelska fick man veta att det
var ett tekniskt fel och att resenärerna skulle kontakta Norwegians markservice
på flygplatsen, alltså Iberia.
På svenska beklagade man förseningen och gav en ny avgångstid
kl. 16.00 - men inte vilken dag det gällde och vad sman skulle ta sig till nu.
Norwegian
var alltså alert att informera men innehållet var mindre nyttig och till slut förvillande. Icke
bra.
Kaptenen förklarar sig
Jag
och min väninna var i begrepp att lyda det engelska meddelandet att gå till
Iberias infodisk då hela besättningen till flyget kom in i avgångshallen vid
porten flygkaptenen Tore Evald i spetsen. Han såg ut som om han ville säga
någonting. Alla informations törstande passagerare samlade sig runt honom.
Kaptenen
började förklara vad det var fråga om. Men hans röst nådde inte till alla och
man krävde att han skulle ta en mikrofon. Visade sig att ingen närvarande visste
hur man använder mikrofonen vid skranken, ingen från Iberia var där.
Mobilfoto
Då
klättrade upp på en stol en gladlynt man med hög röst som lovade agera som megafon
till kaptenenen – vilket han gjorde med den äran. Senare fick vi veta att han
var deltidstrubadur med namnet Herman, rutinerad att göra sig hörd av publiken.
Med hans hjälp fick vi veta att en vingens s.k. flappar, som gör att planet kan
komma upp och ned, hade tekniskt fel som inte kunnat åtgärdas här. Men en
reservdel och mekaniker var redan på väg ned från Oslo. Ny starttid var
planerad nästa dag kl. 16.
Iberia skulle ordna oss bussar som transporterar oss till hotellen för övernattning. Om någon hellre ordnar övernattning själv går det också bra bara man är på flygplatsen i tid i morgon.
- Hur blir det med maten? Försökte någon fråga. Andra frågor var det också, men alla fick inte svar i den allmänna röran som uppstod.
Foto: Kaarina Johansson
Vår hjälte från Iberia
Då höjde sin röst igen den samme Fredrik som tidigare agerat som Iberias tolk.
- Här finns er hjälte för dagen, han heter Jorge, och kommer från Iberia, ropade Fredrik.
Jorge skulle ta oss ned till ankomsthallen där vi skall få våra bagage igen och skall tas till hotellen. Sedan skall han visa oss till bussar som tar oss antingen till Las Palmas eller till San Agustín.
Då gick hela lämmeltåget med ett par hundra passagerare genom säkerhetskontrollen ner till ankomsthallen efter Jorge. Medan vi väntade där kom sista sms från Norwegian, kl. 20.53, den också på svenska och engelska.
På svenska fick man veta att flyget var inställd och man skulle ta kontakt med Norwegians markpersonal eller ringa till kundservice till Norge. På engelska skev man att resan INTE var inställd utan uppskjuten och hade fått en ny startnummer DY6242 samt avgångstiden var 16.30 i morgon. På engelska fick man inget besked om vad man skall göra intill dess.
God bevare den som fick nöja sig med dessa sms som sin enda information om vad som var på gång.
Väskorna kom i sinom tid och vi flyttade oss efter Jorge och några andra från Iberia till bussarna. I alla fall hörde jag inget besked vilken buss skulle vart, men viktigast för oss var att jag och min väninna skulle hamna i samma buss, samma hotell och helst i samma rum också – trots att vi hade bokat flyget separat och med separata bokningsnummer.
Foto: Kaarina Johansson
Strax
innan bussen gick fick vi veta att den var på väg till San Agustín, att vi
skall få där kvällsmat, frukost och lunch samt skulle hämtas igen kl. 13.30.
Fin övernattning
Bussen
började rulla kl. 21 och vi var i San Agustin framför ett av de finaste
hotellen där, Casino Tamarindos kl. 21.30. Bungalowen, som var vårt hem under
de senaste fyra och halv månad och som vi lämnat sju timmar innan, var bara en
tio minuters promenad borta.
Receptionisten
på hotellet sade nästan på en gång att nu är det bråttom om man vill äta,
restaurangen stängs kl. 22. Då hade kanske hälften av oss fått sina rum. Som
tur det var i restaurangen var man inte lika rigida. Vad jag vet Alla fick äta
så mycket man ville utan att stressa. Maten var utmärkt, det fanns mycket både
förrätter, huvudrätter och efterrätter. Det varma tillagades mens man stod i
kön. Matdryck fick man betala själv om
man inte nöjde sig med vatten.
Bättre än förra gången
Detta
var väsentligt bättre än på mitt allra första Gran Canaria semester för knappt
tio år sedan. Det var nyårsafton då planet inte kunde lyfta. Det var Apollo om
jag minns rätt som arrangerade resan. Vi fick ny övernattning på det andra
stora hotellet i San Agustín, Gloria Palace. Dess alla restauranger var fullbokade
för nyårsfirare.
Vi
fick gå ut efter kvällsmat själva och efter promenad nedför backen över bron
till Shopping center och raka vägen till dörren av sedermera så bekanta Tre
Hjärtan där vi ätit åtskilliga billiga luncher. Där firades också nyår. Det enda
i matvägen var tre rätters nyårsmený med bubbel, roliga hattar och serpentin på
runt tusenlapp. Researrangören betalade kalaset snällt efteråt. Tack än en
gång!
Frukosten
och lunchen på Casino Tamarindos var lika överdådiga som middagen. Det enda som
störde mig var att jag inte var så hungrig mera på lunchen vid alla de
läckerheterna.
Att
ordna övernattning och annan omvårdnad som Norwegian arrangerade får bolaget
fulla poäng. Men inte om informationen.
Check in och säkerhetskontroll
igen
Somliga
var bekymrade över sina taxfree inköp som man köpt efter säkerhetskontrollen.
Jorge lugnade dock att det skulle gå bra att ta dem med sig bara man har ett
kvitto eller taxfreebutikens kasse med sig. En av våra resekumpaner hade dock
förlorat de båda i trappan ut till flygfältbussen när handtagen inte höll
vikten av rödvinsflaskan. Där gick både kassen och kvitton. Jag vet inte hur de
klarade sig i den nya säkerhetskontrollen.
Inne i planet berättade man till oss att man hade bytt en liten
del, stor som en tändsticksask, för att få ordning i vingarnas flappar.
Mekaniker som gjort jobbet flög med oss hem.
Lågpriskvalitén varierar
Kunderna
för lågprisflygbolag har fått nöja sig vid ganska brokig behandling. Därför har
EU bestämt sig för regler för flygresenärernas skydd. Som dock inte alla bolag
följer, Ryan Air är redan ryktbar för det. Mer om det i slutet av denna text
och länkar till EU:s konsumentsidor på svenska.
Efter god omhändertagandet har Norwegians eget gottgörande varit dock ganska anspråkslös. Vi fick kalla ost-skinka-trekantsmackor som med sina tomma kalorier är inte helt enligt de nya rönen om god näring, men det var nog en vacker gest, kanske. Norwegian har ju ingen varm mat på sina flyg och ingen mat som ingår i priset. Dryck fick man köpa med egna pengar. Följande dag hittade vi på vår bankkonton 90 SEK som Norwegian betalat självmant. Tusind tak för det, men det er ikke nok! Återkommer.
Ersättning från olika källor
Var och en har betalat i sina rese- eller hemförsäkring för ersättningar som betalas enligt vissa regler pga. försening, borttappade bagage osv. Det samma gäller de försäkringar man automatisk får om man betalar minst 75 procent av resan med någon kreditkort. Här har kortbolagen lite olika praxis.
Jag har med min väninna en hemförsäkring hos If, som gav oss 800 SEK var för denna försening. Ett telefonsamtal räckte, inga papper behövde fyllas i. Pengarna var på kontot några dagar efter att vi ringt dit.
Min väninna hade betalat sin resa på en Visa- kort jag med Mastercard. Bakom Visa hittades Trygg Hansa som redan visste om vår missöde tack vare andra kunder som ringt innan oss. Där räckte det också med ett telefonsamtal och en tusenlapp låg på kontot dagen efter. Den summan baserar på deras färdiga skala för ersättningar eftersom vi inte hade några extra kostnader pga. förseningen.
Mastercard visade sig vara mer fyrkantig. Bakom den finns försäkringsbolaget Europeiska, specialisten på reseförsäkringar. Man fick fylla på ett formulär på hemsidan som är ganska så blödig. Det fanns ingen färdig skala för ersättningar utan man fick själv skriva hur mycket man vill ha. Jag skrev 2000 och väntar med spänning på resultat.
Uppdatering 17.5.2012: Ersättning enligt skala lär komma, en tusenlapp. Men det krävde två telefonsamtal. Efter den första 19.4. fick jag besked att pengarna kommer eftersom jag hade inga andra krav än ersättning för förseningen. Inget hände. 15.5. ringde jag igen och jag fick veta att man bara väntade på en kopia av reservationen för resan samt kvitto för betalningen, dessutom ville man gärna ha en förseningsintyg av Norwegian - vilket vi inte fått. Dessutom hade man betalat mat och dryck under planens väntetid om vi hade sparat dem. Jag fick en mail från handläggaren för skicka begärda kopior som mailbilaga direkt till henne. Pengarna kom på mitt konto 22.5.
Uppdatering 17.5.2012: Ersättning enligt skala lär komma, en tusenlapp. Men det krävde två telefonsamtal. Efter den första 19.4. fick jag besked att pengarna kommer eftersom jag hade inga andra krav än ersättning för förseningen. Inget hände. 15.5. ringde jag igen och jag fick veta att man bara väntade på en kopia av reservationen för resan samt kvitto för betalningen, dessutom ville man gärna ha en förseningsintyg av Norwegian - vilket vi inte fått. Dessutom hade man betalat mat och dryck under planens väntetid om vi hade sparat dem. Jag fick en mail från handläggaren för skicka begärda kopior som mailbilaga direkt till henne. Pengarna kom på mitt konto 22.5.
Flygbolagen skall också betala
EU har regelverk också för flygbolag för att följa för ersättningar utöver hotell och mat om det inte föreligger exceptionella förhållanden. Om förseningen är längre är tre timmaar är ersättningsskyldighet det samma som om flyget skulle bli inställd. Tekniskt fel är INTE sådant exceptionell skäl skriver man i EU:s konsumentsidor:
Ett tekniskt fel kan inte med stöd av EG-domstolens beslut C-549/07 anses som ett oöverstigligt hinder ifall felet berott på omständigheter som inte hör till flygbolagets normal verksamhet och som flygbolaget inte kunnat påverka. Flygbolaget är skyldigt att påvisa att förseningen är en följd av exceptionella förhållanden och att man inte kunnat undvika dem med hjälp av lämpliga åtgärder.
Om
dessa exceptionella omständigheter skriver man i ovanstående EU-rättens dom
549/07
Tekniska problem som uppdagas vid underhåll av
flygplanen eller som beror på brister i detta underhåll kan följaktligen inte i
sig anses utgöra ”extraordinära omständigheter”.
Det kan emellertid inte uteslutas att tekniska
problem kan utgöra sådana extraordinära omständigheter, såvida de uppkommit
till följd av händelser som faller utanför det berörda lufttrafikföretagets
normala verksamhet och
ligger utanför dess faktiska kontroll. Detta skulle exempelvis vara fallet om
tillverkaren av de flygplan som ingår i det berörda lufttrafikföretagets flotta,
eller en behörig myndighet, tillkännager att de flygplan som redan är i drift
är behäftade med ett dolt fabrikationsfel som påverkar flygsäkerheten. Detta
skulle även vara fallet om flygplanen skadas till följd av sabotage eller
terrorism.
Att man fick byta en tekniskt viktigt del
i Norwegians plan ingår sannolikt inte i de extraordinära / exceptionella
omständigheter som befriar bolaget för ersättning.
Det finns dock bolag, bl.a. Finnair, som
vägrat följa detta EU- regel. Man hänvisar till internationella
luftfartsregler. Det finns igen flera saker upp i EU-domstolens behandling om
detta och konsumentmyndigheter rekommenderar att konsumenterna skickar krav i
dessa fall ändå till flygbolag. Då hinner inte kravet föråldras medan man
väntar på EU-domstolens beslut.
Svenska konsumentverket har dessa
EU-regler och anvisningar hur man skickar krav till flygbolaget här:
Finska EU-konsumentmyndigheter har samma
regelverk plus lite till på svenska här
När
jag är färdig med denna bloggtext skall jag skriva till Norwegian ett mail (man
kan också fylla i och skicka en formulär som finns på länkarna ovan), hänvisa
till regelverket ovan och som bilaga flygbiljetten som kommit som pdf fil.
Enligt EU:s regelverk skall man betala
för denna försening 400€, inte 90SEK.
Uppdatering 17.5.2012: Norwegian svarade oss med ett brev daterad 10.5.2012. Norwegian hänvisar till de EU-bestämmelser om extraordinära omständigheter som man än tvistar i EU-domstolen om. Inte ett ord om C-549/07. Vi får nöjas oss att vänta tills beslut kommer.
Uppdatering 17.5.2012: Norwegian svarade oss med ett brev daterad 10.5.2012. Norwegian hänvisar till de EU-bestämmelser om extraordinära omständigheter som man än tvistar i EU-domstolen om. Inte ett ord om C-549/07. Vi får nöjas oss att vänta tills beslut kommer.
Vilket reseäventyr ni hamnade i. Tur att det inte var något som väntade hemma och som ni var tvungna att komma hem till. Skall bli intressant att få höra hur det går med din reklamation till Norwegian. Var är ni nu? Har ni ledsnat på San Agustin?
VastaaPoistaMVH
Taito
Visst, det var säkert många som hade någon som väntade eller fick andra svårigheter, bl.a. ett par från Umeå som hade problem med hotellövernattning i Arlanda och en annan som missade sin resa till Bryssel, osv. Vi skickade reklamationen till Norwegian idag. Ledsnat på San Agustín? Svar: ja och nej.
VastaaPoista