30.1.15

Datorköp i Gran Canaria


Lönar det sig att köpa elektronik i Gran Canaria? Min erfarenhet är att tveksamt vad gäller dyrare prylar. Billigare och mindre saker kanske. Men ibland är man nästan illa tvungen. Här min senaste erfarenhet, då säljaren som jag lärt att lita på, antingen gjorde fel - eller något värre.

Lärdomen i denna historia är att innan man beslutar att köpa en dator i Gran Canaria (eller annanstans) skall man gärna använda t.ex. köpobjektet under försäljningstillfället att kolla uppgifter med hjälp av priskjakt.se eller dylikt. Om man inte haft tillfälle att göra det innan. Återkommer till detta. Jag berättar två historier, först hur man inte skall göra och sedan hur man gör det smartare.

Denna historia fick en abrupt vändning efter att jag sökte från Apples websida användarmanualen till den iPad som jag köpt av en för mig bekant säljare på turiststråken. Men jag hittade inte den sökta manualen. Jag kunde inte ens komma på vilken modell jag hade köpt. Förhandlingen om köpet var faktiskt så vass att jag antingen glömt fråga om detta, eller glömt svaret. Uppgiften fanns heller inte i burkens identitetsskiva eller i den minihandbok som följde i förpackningen. Märkligt. På Apples hemsida fanns heller inte en modell som motsvarade den som jag köpt. 

iPadens korta historia

I Wikipedia hittade jag iPadens historia med en lista av modeller som tillverkats hittills. En av dem, iPad Retina 4 16GB, liknade den som jag hade, fast min var ett par millimeter bredare. Var det fel i apparaten som jag hade eller i mitt måttband? Modellnumret i maskinens identitetsskiva gav heller inget resultat när jag sökte på Apples sida. Ännu märkligare. Retina- modellen fanns heller inte alls på Apples sida. Alla de som var där hade en annan storlek i mått än mitt inköp.



Jag hade redan lärt mig att gå via Options till General och dess första punkt About. Där fanns maskinens viktigaste siffror inklusive modellnummer (längre än den i id-plattan) samt serienummer. Dessutom såg jag vid Capasity siffran 13,2 GB och Available 12,2 GB. Men den minsta kapacitet på en iPad är ju 16GB. Märkligt igen.

Piratkopia kanske

Jag sökte igen på Apples sida nu med modellnummer och serienummer. Inget resultat. Jag började tvivla om detta var överhuvudtaget en riktigt Apple. 

Det började rulla i mitt huvud vad detta kan få för konsekvenser. Det är olagligt att sälja piratprodukter även i Spanien. Om detta var en sådan hur får jag tillbaka mina pengar? När man köper något via bedrägligt försäljning kan man ibland få sina pengar tillbaka från kontokortsföretaget. Vilken polismyndighet skall man kontakta, här finns ju tre olika, lokalpolis, nationell polis och guardia cilvil? Hur mån Apple reagerar om det visar sig att man säljer piratkopior av deras produkter här…


Då väcktes tanken att det vore bäst att först kontakta Apple. Där kan man säkert säga om min maskin är deras produkt eller inte. Jag sov natten lite oroligt och förberedde mig på en omkull kastad dagordning.

Tekniskt stöd ger snabb hjälp

Efter mina sedvanliga morgonrutiner ringde jag med Skype till Apples kontaktnummer. Apples dataprodukter har ju en färdigladdat bokmärke till deras hemsida vilket är bra. Men den är installerad så att den tar fram hemsidan i det landet som datorn är köpt i. Jag hade köpt min MacBook Pro i Sverige, fast jag bor i Finland. Eller när man googlar kommer det fram det Apples hemsida på engelska. Jag fick söka om på google.fi för att komma rätt eftersom jag ville prata mitt bästa språk om dessa krångliga saker.

Jag fick vänta bara en kort stund för att få prata med en teknisk rådgivare. Även Skype var nådigt och gav en bra linje för oss att prata ostörd. Med hjälp av modell- och tillverkningsnumret kunde han snabbt konstatera att javisst är den en äkta Apple samt vilken enhet jag hade, modell och andra detaljer, även dess färg. Denna modell finns dock inte på Apples sida eftersom där finns bara aktuella modeller. Det var en Retina 4. Fjärde generationens iPad.


Tillverkningen av denna modell avslutades i oktober 2014, för tre månader innan mitt köp, berättar den tekniske rådgivaren. Pang!

Besvikelsen gnager

Jag som trodde mig har köpt den nyaste Apple padda.

Vad då om siffran 13,2 GB, Apple har ju ingen modell i den storleken? Siffran beror på att program som installerats tar sin plats. Dessutom kvar finns 1 GB mindre eftersom de program som installerats efter fabriksinstallationen har tagit sin plats också. Min e-post konto, ett par nättidningar, radio- och tv-applikationerna har tagit en giga i anspråk. Otroligt.

Jag tackar för informationen jag fått och suckar av lättnad. Ingen polis behövs här. Tur för det.



Nästa fas är att ta sig tillbaka till butiken och börja om prisförhandlingarna. Support teknikern nämligen kollade på min begäran vilket skulle vara rätt pris till min produkt. Det gjorde han sannolikt med hjälp av finska motsvarigheten till prisjakt.se. Prisgapet var mellan två-trehundra euros lägre än vad jag betalat för denna redan föråldrande produkt.

Gör inte som jag

Nu följer en lektion hur man inte skall göra när man köper datorer i Gran Canaria. Och hur lätt det kan gå om man inte aktar sig. Jag lyckades med det inte - snäll gubbe som jag är.

Orsaken till att jag överhuvudtaget gick till en butik som säljer datorer var den Samsung Galaxy 3.07 tablet, mindre modell som jag hade, tog sig tillfället i akt att falla ned från stolkanten en halvmeter ner till pest av golvbeläggning som man så älskar att använda här i Spanien, nämligen stengolvet. Den inte bara lagrar kyla och kyler ned dina fötter under dagen när det är kyligt ute, dessutom saker som trillar ned på den går väsentligt lättare sönder än om samma saker skulle falla på golv som har beläggning t.ex. av trä, plast eller heltäckningsmatta som vi brukar ha i Norden. Detta gäller i synnerhet saker som har glasyta, som min läsplatta. Den gick alltså sönder så grundligt som bara möjligt.

Jag googlade fram att i Finland glasreparationen skulle kosta 115 – 170€ beroende på firman. Det visade sig vara många av sorten så jag är inte ensam om att fumla med ens pryl. Alldeles speciellt verkade det som om man satsade på mobiler men även på tabletter.

Min pålitliga säljare 

Jag kom ihåg min gammal bekant i köpcentrum Tropical i Playa el Inglés som jag haft flera småaffärer med som slutat med tillfredställelse för båda parter. Annars än ett antal av sina kolleger hade jag upplevt honom som pålitlig. Numera brukar han riva självmant prislapparna när vi gör upp en köp och ge oftast ordentliga rabatter. 



Med varm hälsning mottar han mig som vanligt. Granskar mitt sönderslagna tablettglas och säger att det kostar 80€ att reparera. Jag hinner tänka mig att det är ju hyfsat pris jämfört med de finska. Då börjar han förklara hur reparationen går till och att det inte blir något vidare bra resultat. Man får en ny nästan på samma pris, säger han.

Så drar man en turist

Sedan tar han fram en alldeles ny, och större Samsung, som enligt honom är toppenbra med helt ny, fantastiskt skärm och mycket annat fint. Den som jag hade tillverkas inte mer, säger han. Jag har faktiskt läst några dagar innan att den variant av Android- operativsystem som min har uppdateras inte mera. Man koncentrerar istället på de varianter som tillverkas ännu.

Den här nyaste Samsung har dessutom både WiFi och 4G, som är framtiden i mobila enheter. Den är så lätt att du kan ta den upp på bergen och ha snabbaste signalen där. Det skall bli 4G även här i Syd Gran Canaria under våren, berättar han.

Enhetens pris är drygt 600€, men jag skall få 100€ för min gamla, samt en rabatt på 100€ därtill. Dessutom skall jag få en kombinerad lässtöd-fodral samt en liten pekpenna för att underlätta användandet (kostar 1-2€ här i kinabasaren). Fodralen skulle kosta minst 30€ i Finland vet jag. Det blir alltsammans 438€.

      MacBook Pro och Samsung 4.10 i jämförelse, finska tv-nyheter

När jag vandrar hemåt undrar jag vad jag blandat mig i egentligen. Den nya Samsung finns i min ryggsäck.  Jag är lite stolt att jag inte köpte också kombinerad tangentbord-fodral-lässtöd, som skulle vara jättepraktisk till en skrivande varelse som mig. Den var utmärkt men nordiska tangentbord saknades. För att inte tala om en jättefiffig högtalare med flera praktiska funktioner. Som tur det är jag har redan en riktig bra trådlös högtalare, en Bose. Ända nackdelen är att den väger lite för tungt i resväskan.


Nollandet glömdes

Hemma tycker jag att den nya Samsung funkar väsentligt bättre än den gamla. Men sedan kommer jag på att den inte har något hål för kamerans bildminneskort eller för kabeln att föra över bilder. Dessutom gnager det mig att i den gamla finns kvar en hel del mina privata filer som borde nollas. Det kan bli ödesdigert om de hamnar i fel händer. Jag lyckas inte avlägsna den informationen heller via Samungs praktiska distansverktyg. Söksystemet hittar bara min nya enhet.

Jag försöker glömma att den finska jämförelsesidan visade att mitt inköp hade blivit drygt 100€ billigare där, utan rabatter och utan stödfodral och pekpenna. 



Jag lunsar tillbaka till butiken för att lösa dessa två problem. Att nolla gamla plattan till fabriksinställning går på nolltid via options. En riktig nörd kan kanske hitta mina privata anteckningar ändå men jag litar på att risken att någon skulle försöka är minimal. Det finns också en liten adapter för att bl.a. föra bilder över från kameran. Den kostar 45€, men jag får den på 35€. Senare visar det sig att i Finland skulle den kosta lite under 30€.

Tankeläsaren slår till

Sedan läser säljaren mina tankar. Visst säljer man här iPad också om man skulle ha intresse för det. 

Vi har pratat någon gång om att jag redan använder MacBook Pro. Onekligen hade jag grubblat över om jag inte skulle ha en mini iPad istället för en stor Samsung. Jag mumlade något om det nu, men säljaren kommer med en vanlig iPad, samma storlek som Samsung. Jag får en övertygande presentation hur bra detta nya iPad är, med nya fantastiska Retina skärm och allt möjlig annat fint. Bl.a. kan man använda den parallellt med Macen via iCloud och ha samma information i båda enheter.



Lite skall man lägga till om jag vill byta. Apples produkter är ju inte bara de bästa utan dyraste också. Jag hinner säga nej tack ett par gånger men resultatet blir ändå: det svider bara en gång när man köper ordentliga saker. Jo då, padden finns i min ryggsäck när jag går hemåt igen. Dessutom är nya stöd-fodralen och en adapter för bildöverföring med. Jag har blivit dessutom 247€+35€ fattigare. Igen.

Gör som jag

Då så, nu skall jag återkomma dit jag hoppade av i historia en stund efter samtal med Apple. Nu är jag igen på väg till butiken efter nattens oro. Nu skall jag berätta hur man borde göra.

Under dagen har jag tagit reda på att iPad Retina WiFi 16GB skulle kosta i Finland – utan stödskal – 350 – 400€. Från Tyskland och Sverige har jag hittat priser på samma nivå. Från Spanien kommer fram bara ett pris, hos spanska Amazon 602,50€. 



Innan jag gick hemifrån laddade jag ned finska jämförselsidan vertaa.fi med prisjämförelse för Retina, samt Apples spanska sida, med aktuella modeller och deras priser. Den visade nämligen att lite under 600€ borde man få det nyaste Apple Air2 WiFi+4G 16GB istället för en äldre modell, Retina utan 4G.

Fyra alternativ

Jag ser framemot fyra scenario och är rädd för att den sämsta blir resultatet:
  - köpet tas tillbaka, jag får mina pengar igen (inte sannolikt)
 -  köpet av iPad tas tillbaka, jag får mina pengar för den igen och återkommer hem med Samsungen som jag lämnat tillbaka (inte helt sannolikt)
  - Retinan byts till den nyaste Air- modell eller till något annat nytt vara som tillfredsställer mig (inte omöjlig)
  - vi kommer inte överens om någonting, jag kommer hem med gnisslande tänder, butiken har förlorad en mångårig kund (ganska sannolikt)

Vi börjar med säljaren glatt pladdrande om något som inte berör köpet alls. Men jag avbryter det och berättar att det finns lite problem iPaden. Han ser bekymrad ut. Nu igen? Jag öppnar den och visar jämförselsesidan vertaa.fi med priset för Retina i Finland.


 - What is this? Säljaren ser ut som om han sett ett spöke.

Jag förklarar. Och berättar att jag trodde ha köpt den nyaste iPad modellen, men detta är ju en som inte mera tillverkas. Produktionen avslutades ju för tre månader sedan. Därför det låga priset i Finland. Säljaren försöker att Retina 4 är ju den nyaste, nyare än Air2. Jag förklarar att jag har pratat med Apples tekniska stöd och fått bekräftad vad min Pad är för något enda ned till enhetsnivån. Gammal produkt, som gammal.

Bättre lösning

Det håller på att bli bråk oss emellan, lite blir det faktiskt, men säljaren förstår sedan att jag vet vad jag pratar om.

 - I have iPad Air 2 also. Would you like that instead of?

Nu är vi spåret igen! Säljaren erbjuder den nyaste iPad modellen som byte. Vi kommer kvickt till att vi byter apparaterna utan mellanpengar. Även om det blir lite dyrare än i Finland är det mig som föreslår detta. Vill slippa bråka mera om priset.

Att Retinan skulle vara nyare är iPad Air kommer inte mera upp. Säljaren understryker att för honom är det viktigare att behålla mig som kund än pengarna. Retinan kan han sälja till någon annan. (Det ekar stilla i min skalle: på överpris som du inte lyckades pracka på mig…)

Han ringer sedan till någon och berättar mig att han inte har Air 2:an i butiken just nu, men den kommer imorgon. Han kollade också priset. Men den är en WiFi+4G modell. Ingen fara. Just nu behöver jag inte 4G men den är framtidens teknik och det kan ju hända att jag senare inte har WiFi att använda. Då är 4G bra att ha. Trots att 4G kostar en hundralapp i euro mer än en som inte har det.



Mitt under uppgörelsen måste han ta kassa för en annan kund. Då passar jag på och söker priset för Air 2 i Finland. Billigaste är 599€. Säljaren nickar nöjd. När jag skriver detta kollar jag också vad den skulle kosta hos Media Markt, den tyska kedjan som har butik också där mellan Las Palmas och flygplatsen. Samma WiFi+4G 16GB kostar där 578€.

Väntans natt och dag

Jag får behålla Retinan med mig. Det går bra att använda också, säger han. Jag får komma och hämta Air 2:an imorgon senare på eftermiddag eller dagen därpå hur jag vill.

Jag traskar hem med lätta steg. Det gick ganska bra ändå. Lite pirrigt är det dock ännu om jag verkligen får den lovade maskinen på lovad pris. Jag bestämmer mig att lita på säljaren, han säger ju att han vill behålla mig som kund.

Jag går till butiken dagen därpå. Det väntar en överraskning igen. Maskinen har inte kommit än. Men den är på väg. Leverantören kör runt på Väst och Syd och denna butik är sent i kedjan. 

Säljaren ringer till leverantören som säger sig komma inom tre kvart.

Lebara mobilsystem

Mens vi väntar ber jag säljaren berätta närmare om prepaid systemet av Lebara, som han säljer. Den har också 4G, som jag håller på att köpa. Han säger att den funkar bra här och runt om hela världen, även i Norden, på rimlig pris. Man kan ladda upp den via nätet så man behöver inte vara här för att toppa upp.

Jag behöver 4G inte just nu men kanske om ett år. Hur priserna ligger då vågar han inte sia om, men de har gått hela tiden nedåt så sannolikt är det då billigare, menar han. Priserna varierna efter mängden av GB som man köper.  Det finns dock som vanligt tak hur mycket man får använda. Det är ju kutym hos alla operatörer i Spanien. Detta är dock en brittisk firma som satsar på världsresande kunder.



Jag passar på att kolla priserna nu när jag skriver detta och jämföra med min favorit Más Movil. Lebara är något billigare, men Más har ju som dragplåster kundservice också på nordiska språk, även på svenska och finska. Den är bra för en som reser inom Spanien.

Gyllene pryl

När min enhet äntligen kommer öppnar säljaren Apples fina, vita förpackning med varsamma gest. Han smeker iPadens yta, vänder om den och smeker igen dess gyllene ryggsida. Är det inte fin! Bara Air 2:an finns som gyllenfärgade, dessutom finns den som den tidigare modellen Air i silver och brons. Samt Apples grå som är den gamla Apple- färgen. 



Tyvärr den fina färgen täcks ändå av skal-stödet av (imiterad?) leder som jag igen skall få med. Det finns dock ett litet undantag. Den gyllene färgen kan man se i det hålet som visar Apples logo, som lyser fram när man använder datorn. Man kan även spegla sig själv i den när burken inte är på…


Undrar hur många gånger Steve Jobs har skällt ut sina undersåtar innan det har blivit precis som han vill. Mer finns att läsa i rikliga mängder i hans biografi som nyligen publicerats.


Jag ger tillbaka Retinas låda. När säljaren river bort prislappen i den nya hinner jag se att priset skulle varit drygt 900€. Prutmån fanns alltså.

Jag får några gånger till upprepa att jag inte behöver något mer. Jag har ju redan gått över min budget med råge.

Vi skiljer oss som vänner. Säljaren beklagar till slut allt besvär som uppstått.

 - Sorry for the inconvenience!

Mycket besvär hade sparats, även pengar kanske, om jag från början hade förstått använda någon jämförelsesida, vertaa.fi. prisjakt.se, kelkoo.es eller kelkoo.de. För att inte tala om när jag köpte i misstag Retinan. Om det nu var ett misstag.

Det har gått sämre också

Detta äventyr i en elektronikbutik i Kanarieöarna avslutades till slut med viss framgång. Men annat har jag läst om hur det kan gå till i Puerto de Mogan, Puerto Rico, Arguineguin och på det hållet. Där finns butiker på turiststråken som har rätt så grymma metoder.



Intet anande kunder lockas till butiken eller de dras in med halvtvång. Sen börjar man sälja elektronik på galen billiga priser, har jag läst i nättidingen canariposten.no. Försäljningen kan variera något men kunder blir mer eller mindre tvingade till att köpa vill man eller inte. En del går med på att slippa den pressade situationen. Priset tas på kontokort och summan kan bli väsentligt större än vad man fått veta innan. Dessutom brukar det som finns i förpackningen vara av ganska ringa kvalité.

Några kunder har lyckats få en del av sina pengar igen med hjälp av utomstående. Även polisen har besökt dessa butiker. Men de märkliga försäljningsmetoderna lär fortsätta. Det finns bara ett sätt undvika detta: gå ut snabbt som attan från butiken.


Man brukar rekommendera att använda stora kedjornas elektronikbutiker. De kan inte riskera sitt renommé med skojerier. Även mindre butiker på lokalbefolkningens bostadsområdena lär vara pålitliga.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tiedätkö lisää? Kerro! Haluatko lisätietoa? Kysy!
Vet du mer? Berätta! Vill du veta mer? Fråga!