30.1.15

Tietokonekauppaa Kanarialla




Kannattaako Kanarialta ostaa elektroniikkaa? Kokemukseni on, että kalliita laitteita tuskin. Halpoja ehkä, ja joskushan on vähän pakko. Tässä seuraa kokemukseni, jossa vanha luottomyyjäni joko erehtyi tai yritti vedättää minua.


 Tämän kaupan opetus on, että tietokoneostoksilla kannattaa ennen päätöksentekoa, käyttää vaikkapa juuri sitä ostettavaa tietokonetta tietojen tarkistukseen, esimerkiksi vertaa.fi- sivuston kautta ja valmistajan sivuja käyttäen. Palaan asiaan vielä tarkemmin. Ensin kerron miten ei pidä toimia, ja sitten miten tehdä sama fiksummin.

Tämä prosessi sai äkäisen käänteen kun etsin Applen sivuilta tutulta turistikorttelin kauppiaalta ostamani iPadin käyttöohjetta. Mutta en löytänyt. Enkä edes päässyt kärryille minkä mallin ylipäätään olin ostanut. Oli sen verran tiukka myyntiprosessi, että olin unohtanut kysyä, tai viesti ei ollut tarttunut muistiini. Sitä ei ollut myöskään koneen tunnuslevyssä tai laitteen mukana seuraavassa minikäyttöohjeessa Hyvin omituista. Eikä Applen nettisivuilta löytynyt mallia, joka olisi vastannut tämän kokoa ja näköä. Merkillistä.

iPadilla on lyhyt historia

Wikipediasta löytyi iPadin historia, ja sieltä eri mallien luettelo, ja niiden tietojen perusteella tämä saattoi olla iPad Retina 4 16GB. Mutta kun sitä mittanauhalla mittailin niin leveys ei ihan täsmännyt, eikä se täsmännyt muihinkaan malleihin. Olin ymmälläni. Oliko vikaa mittanauhassa vai laitteessa? Koneen tunnuslevyssä olevan valmistusnumeron avulla hain sen yksilöintiä Applen sivuilta. Haku ei tuottanut mitään tulosta. Vielä omituisempaa. Retina 4:ää ei ollut sivulla lainkaan, vain muita malleja. Kaikki ne olivat enemmän tai vähemmän eri kokoa kuin tämä.


Olin jo oppinut menemään iPadin asetuksista kohtaan Yleiset/General, ja sen ylimpään kohtaan Tietoja/About, jossa on koneen tärkeimmät numerotiedot ja tunnukset. Siellä on myös koneen malli- ja sarjanumero, jotka kertovat olennaisimman sille, jolla on vastaavat tiedot hallussaan. Mutta ei mallin nimeä. Silmään pisti myös lukema Kapasitetti/Capasity 13,2 GB, sen alla Käytettävissä/Available 12,2 GB. Pienin iPadin kapasiteettihan on 16 GB. Taas ihmettelin.

Piraattikopioko

Uusi haku Applen sivulla tarkalla malli- ja sarjanumerolla ei tuonut nytkään tulosta. Heräsi kirpaiseva epäilys: onko tämä oikea Applen tuote laisinkaan? Mielessä alkoi pyöriä ajatusketju mitä kaikkea siitä seuraisikaan. Piraattituotteiden myynti on lainvastaista Espanjassakin. Jos siitä on kyse niin miten saan rahani takaisin?  Petollisessa kaupassa voi joskus rahan vilahtamisen tililtä estää ottamalla yhteyttä luottokorttiyhtiöön. Millekähän poliisille pitäisi tehdä rikosilmoitus, kun täällä Kanarialla on kolmen eri sortin poliiseja, paikallinen, valtakunnallinen ja guardia civil? Mitenkähän Apple reagoi, jos saa tietää, että täällä myydään sen nimissä piraattituotteita…?


Siitä heräsi ajatus, että pitää ottaa ensin yhteys Appleen. Siellä osataan varmasti vastata onko koneeni heidän tuotteensa vai jotain muuta. Nukuin yöni vähän levottomasti, ja valmistauduin panemaan päiväohjelmani uuteen järjestykseen.

Teknisen tuen nopea apu

Soitin aamutoimien jälkeen Skypellä Applen palvelunumeroon. Jokaisessa Applen laitteessa on valmiina Apple-linkki, ja sieltä löytyy myös yhteystiedot. Mutta harmillisesti se näyttää laitteen ostomaan tietoja. Ruotsista ostamani MacBookPro tarjosi Ruotsin numeroita. Ensimmäinen yritys ei tuottanut tulosta, puhelu katkesi ennen kuin kukaan vastasi. Ehkä onneksi. Googlen haulla tyrkylle tuli taas Applen englanninkieliset sivut. En soittanut sinne.

Google.fi:sta sain lopulta Suomen sivut, ja sieltä löysin pienen kaivelun jälkeen Applen teknisen neuvonnan numeron. Oletin, että siellä helposti selvitetään onko laitteeni heidän tuotteensa. Tekninen neuvoja vastasi lyhyellä odotuksella, ja Skypekin armahti hyvällä yhteydellä. Pystyimme keskustelemaan ongelmitta ja pian selvisi, että kyllä, Applen laite tämä on. Applen nettisivuilla siitä ei kuitenkaan enää ole tietoja, koska siellä on esillä vain uusimmat mallit.  Tämän laitteen valmistus päättyi lokakuussa 2014, kolme kuukautta ennen ostostani, kertoi tekninen neuvoja. Pang!

Pettymys kaihertaa

Minä kun luulin ostaneeni uusinta mallia olevan laitteen.

Tämä oli juuri se iPadin neljännen sukupolven versio, Retina, joksi sitä olin epäillytkin. Se selvisi mallinumerosta, ja sarjanumerolla selvisi tarkasti millainen kone minulla on pöydälläni aina sen valkoista väriä myöten.



Mutta entä tuo 13,2 GB, eihän Applellä edes ole sellaista laitetta? Tekniikkatuki kertoo, että ne numerot johtuvat sitä, että koneeseen asennetut ohjelmat vievät oman bittimääränsä, sen alla oleva 12,2 GB taas kertoo, että laitteeseen on tehtaan asennusten jäljiltä asennettu uutta tavaraa 1 GB:n verran. Siis sähköpostini ja pari nettilehtien, radion ja tv:n applikaatiota vievät yhden gigan verran tilaa. Enpä olisi uskonut.

Kiitän neuvoista, ja huokaisen helpotuksesta. Onneksi tässä ei tarvita poliisia.

Seuraava vaihe on köpötellä takaisin kauppaan, ja aloittaa uudet hintaneuvottelut. Tekniikkatuki nimittäin vilkaisi pyynnöstäni mihin hintaan tällaista laitetta Suomessa myydään – ilmeisesti vertaa.fi- sivuston kautta. Applen omalta sivulta tätä tietoa ei enää löydy. 


Vanhentuvan mallin hintahaarukka oli romahtanut pari- kolmesataa euroa alhaisemmaksi kuin mitä olin jo maksanut tästä vanhentuvasta tuotteesta.

Älä tee niin kuin minä

Nyt pieni oppitunti siitä miten tiekonekauppoja Kanarialla ei kannata tehdä. Ja miten siinä helposti käy ellei osaa varoa.

Syy miksi edes menin tietokoneita myyvään turistikauppaan oli se, että Suomesta ostamani Samsung Galaxy 3.07 tabletti otti ja tipahti tuolin käsinojalta puolen metrin matkan espanjalaisen rakennuskulttuurin kiroukselle, kivilattialle. Paitsi että se pitää jalat kohmeessa aamusta iltaan, kun sää riittävästi viilenee, sille putoavat esineet särkyvät olennaisesti helpommin kuin esim. suomalaiselle puu-, muovi- tai kokolattiamatolle putoavat kapineet. Etenkin sellaiset, joissa on lasia, kuten mm. tablettien näyttölasit. Rikkihän se meni niin maan perusteellisesti.

Googlaamalla selvitin, että Suomessa tällaisen lasin korjaus maksaa 115 – 170€ korjaajasta riippuen. Moni firma näytti rakentavan bisnestä näiden korjausten varaan, joten en ole siis ainoa, joka möhlii laitteensa kanssa. Aivan erityisesti bisnes näytti suuntautuvan älykännyköiden korjauksiin, mutta myös tablettien.

Luottomyyjäni luo

Tuli mieleen vanha tuttavani Playa del Inglésin Tropical kauppakeskuksessa, jonka kanssa olin tehnyt vuosien aikana erinäisiä meitä molempia tyydyttävään tulokseen päättyneitä kauppoja. Toisin kuin eräät muut lajitoverinsa olin kokenut hänet rehelliseksi kauppiaaksi. Nykyään hän jo pyytämättä repii hintalaput ja laskee minulle alennukset ennen kuin kaupoista sovitaan. Välillä alennukset ovat olleet huomattaviakin.



Lämpimästi tervehtien hän ottaa minut käsittelyynsä, kuten aina. Katsoo säpäleinä olevaa tabletin lasia, ja sanoo, että korjaus maksaa 80€. Ei ollenkaan huono hinta Suomen tasoon nähden, ehdin ajatella. Sitten hän alkaa näyttää miten korjaus tehdään, miten huono lopputulos siitä tulee ja että melkein samalla hinnalla saisi jo uuden.

Näin turistia vedätetään

Minkä jälkeen hän alkaa esitellä uudempia ja parempia laitteita, sillä tämä minun tablettini on tarjonnasta poistumassa oleva malli, jota ei enää valmisteta, hän sanoo. Aivan totta. Ei ole montakaan päivää sitä, kun luin jutun siitä miten Android on päättänyt lopettaa näiden vanhojen versioiden päivitykset, ja keskittyy uudempiin, joita nyt valmistetaan.

Esittelyyn tulee tavattoman hyvä, uusi Samsung malli, jossa on WiFin lisäksi 4G- yhteys, aivan uudenlainen hieno näyttö ym. ym.  4G on  tulevaisuuden tekniikkaa, ja tänne Gran Knarian eteläosaan se tulee kevään aikana, hän kertoo.

Hinta on ensin yli 600€, mutta kun vanhasta risasta laitteestani hyvitetään 100€ ja vanhan tuttavuuden nimissä vielä toinen satanen niin jäljelle jää 438€, lisäksi kauppaan kuuluu suojakotelo, jonka varaan laitteen voi nostaa erilaisiin lukuasentoihinkin (hinta Suomessa noin 30€ selviää kotona). Ja pieni töpöttelykynä laitteen käytön helpottamiseksi, (joita paikallisesta kiinabasaarista saa 1-2€ hintaan).

MacBook Pro ja Samsung Galaxy 4.10 vertailussani, Suomen tv-uutiset näytöllä.

Ihmettelen itseäni, kun kävelen laite repussa kotiin. Vältin sentään kiusauksen ostaa mukaan bluetoothilla toimivan ulkoisen näppäimistön, jota tällainen kirjallisia harrastuksia harjoittava hyvinkin voisi melkein välttämättä tarvita. Muuten hyvä, mutta ääkköset puuttuivat. Puhumattakaan monipuolisesta kaiuttimesta. Minulla on jo erinomainen Bosen kaiutin, jossa on paljon parempi äänikin kuin siinä, jota tarjottiin.

Nollaus unohtui

Kotikokeilussa uusi Samsung vaikuttaa paljon paremmalta kuin se, joka sälähti lattialla entiseksi. Mutta sitten huomaan ettei siinä ole paikkaa kameran kuvamuistikortille eikä myöskään usb- koloa kaapelille, jolla voisin kuvia siirtää. Mieltäni kaihertaa myös, että vanha laite jäi nollaamatta, ja siellä on henkilökohtaisia tietojani, joiden joutuminen vääriin käsiin voisi olla kohtalokasta. Samsungin näppärällä etähallinnallakaan se ei onnistu, koska järjestelmä löytää vain uuden laitteeni.

Yritän unohtaa, että vertaa.fi- sivusto näyttää samanlaisen tabletin hinnan Suomessa 100€ halvemmaksi, tosin ilman kotelo-seisontatukea.


Menen puotiin uudestaan ratkomaan kuvansiirron ongelmaa, ja laitteeni nollaamista. Se ei ollut onnistunut Samsungin muuten kätevän etätoiminnonkaan avulla. Se ei vanhaa konettani löytänyt, uuden kyllä.

Tabletin nollaus onkin helppo juttu, mennään asetuksiin ja klikataan kone tehdasasetuksiin. Sillä valmis. Joku huippunörtti voi toki sen jälkeenkin kaivaa esiin salaiset muistiinpanoni, mutta riski lienee vähäinen. Myös
kuvasiirron lisälaite löytyy hintaan 45€, jonka saan 35:llä. Suomessa sen saa hilkun alle 30€:lla totean myöhemmin.

Ajatustenlukija iskee

Sitten myyjä lukee ajatukseni. On täällä iPadejäkin, jos kiinnostaisi!

Macin käyttämiseni oli ollut puheissa muutaman kerran eri vaiheissa. Kieltämättä oli alkanut jurrata mielessäni, että ehkä olisi pitänyt ottaa mini iPad tuon ison Samsungin sijaan. Jotain siitä ehdin jo ääneen sanoakin, kun myyjä alkaa esitellä uutta hienoa, täyskokoista iPadia.

On erinomainen Retina- näyttö, ja tämä toimii heti rinnakkaislaitteena MacBook Pro läppärini kanssa, kummankin sisällöt siirtyvät toiseen pilviohjelma iCloudin avulla, kertoo myyjä. Vähän pitäisi maksaa lisää sillä Applen laitteethan ovat paitsi parhaita myös kalleimpia. Ehdin jo pariin kertaan kieltäytyä kaupoista, mutta lopputulos on: kerran se vaan kirpaisee, kun ostaa kunnon laitteet. Se on sitten repussa uuden tukikuoren ja iPadiin sopivan kuvansiirtoadapterin kera, kun poistun puodista. Olen myös 247€+35€ köyhempi. Mikä sitten osoittautuu ylihinnaksi.

Toimi niin kuin minä

No niin, palataan siihen missä poikkesin aikajanasta. Nyt olen siis taas matkalla tuohon yhdistettyyn elektroniikka- ja turistirihkamapuotiin päivän ja yön kärvistelyn jälkeen. Mielessäni hintaneuvottelut. Nyt tullaan siihen miten tietokonekaupat täällä pitäisi tehdä.

Päivän mittaan olen selvittänyt, että ostamani iPad Retina WiFi 16GB maksaisi Suomessa – ilman tukikuorta – 350€ - 400€. Saksasta ja Ruotsista vertailusivustot löytävät Suomen tasoisia hintoja. Espanjasta löydän Retinalle vain yhden hinnan, Amazonin 602,50 €.

Latasin ennen kotoa lähtöä koneen näytölle päällimmäisiksi vertaa.fi:n ja Espanjan Applen sivut.  Edellisessä Retinan hinta ja jälkimmäisessä Applen ohjehinnasto näytöllä. Se näytti, että hilkun alle 600 €:lla pitäisi saada uusinta mallia olevan Apple Air 2:n wifi+4G mallin laite – vanhan Retinan sijaan, jossa ei ole edes 4G:tä.

Neljä vaihtoehtoa

Näen mielessäni seuraavat skenaariot, joista pelkään huonoimman toteutuvan:
-     - kauppa peruuntuu, saan rahani takaisin (tuskin toteutuu)
-       perutaan iPadin kaupat, saan rahat sen osalta ja palaan kotiin jo hylkäämäni uuden Samsungin kanssa (ei ihan luultavaa)
-      vaihdetaan ostokseni uuteen, ajankohtaiseen Air- malliin, tai johonkin muuhun lisätavaraan, joka hellyttää mieleni (ehkä mahdollinen)
-      mistään ei sovita, palaan kotiin hampaita kiristellen, kauppa on menettänyt pitkäaikaisen asiakkaansa (hyvinkin mahdollinen)

Aloitamme myyjän kanssa iloisesti lörpötellen jostakin, joka ei liity kaupantekoon lainkaan. Mutta keskeytän sen ja kerron, että iPadin kanssa on tullut ongelma.  Myyjä alkaa huolestua. Avaan iPadin ja näytän vertaa.fi:n sivun, jossa on Retinan hintavertailu.


- 
    - What is this? Ihmettelee myyjä kummajaista.

Selitän. Ja kerron, että luulin ostaneeni uusimman mallisen koneen, mutta laitehan onkin jo tuotannosta poistettu. Siksi tuo alhainen hinta Suomessa. Hän vänkää, että sehän on uusinta mallia. Uudempi kuin Air 2. Kerron, että olen Applen teknisestä tuesta saanut juuri tätä yksilöä koskevan vahvistuksen. Vanha tuote mikä vanha.

Parempi ratkaisu

Asia uhkaa mennä väittelyn puolelle, ihan hetkeksi meneekin, mutta sitten myyjä tajuaa, että tiedän mistä puhun.

- I have iPad Air 2 also, would you like that instead of?

Ahaa, nyt ollaan raiteilla. Myyjä tarjoaa uusinta iPad- mallia vaihdokiksi. Nopsaan päädymme siihen, että vaihdetaan vaan päikseen koneet. Vaikka se tuleekin vähän kalliimmaksi kuin Suomessa niin eipähän tarvitse sotkea rahaa tähän järjestelyyn. Että tämä Retina olisi uudempi kuin Air 2 ei nouse enää keskusteluun.

Myyjä vakuuttaa ettei hänelle raha ole tärkeä vaan se ettei hän menetä hyvää asiakasta. Retinan hän voi myydä jollekin toiselle. (Päässäni kaikuu äänettömästi: Ylihintaan jota et minulta saanut…)

Sitten hän soittaa jonnekin, ja kertoo minulle, että hänellä ei ole Air 2:a liikkeessään, mutta saa sen huomiseksi. Hän on saanut myös vahvistuksen hinnalle. Mutta se on WiFi+4G  malli. No, ei haittaa, 4G on tulevaisuuden järjestelmä, ja ainahan voi sattua ettei käytössäni ole WiFiä kuten nyt. Olkoonkin, että 4G lisää hintaa noin satasella.

Siinä sopua tehtäessä myyjä joutuu välillä hoitamaan toisen asiakkaan ostokset. Sen aikana haen vertaa.fi- sivulta tarjotun koneen hinnan Suomessa. Kuinka ollakaan se on siinä heti päällimmäisenä eri malleista esillä, halvin hinta on 599€. Näytän sitä myyjälle, joka nyökkäilee myöntyvästi.


Tätä kirjoittaessa IPadin hinta vertaa.fi:ssä on ehtinyt hiukan nousta

Katson vielä nyt kirjoitusvaiheessa elektroniikkaa halvalla myyvän saksalaisen Media Markt- ketjun hintoja Espanjassa. Lähin sen myymälä on lentokentän ja Las Palmasin välissä. Sieltä sen saisi 578€:lla. Ilman suojatukea.

Odotuksen yö ja päivä

Saan pitää iPad Retinan mukanani ja käyttääkin siihen asti kun päästään vaihtamaan uuteen koneeseen joko huomenna loppuiltapäivästä tai ylihuomenna, miten minulle sopii.

Kevein askelin suuntaan kämpilleni. Tämähän meni oikeastaan olosuhteet huomioon ottaen vallan hyvin.

Pikkuisen kyllä kipristelee, että mitenkähän huomenna tai ylihuomenna käy. Luotan kuitenkin myyjän sanaan, että hänelle on tärkeintä pitää hyvä asiakas.



Suuntaan liikkeeseen seuraavana päivänä klo 17. Perillä odottaa pieni yllätys. Luvattu laite ei ole saapunut. Mutta on matkalla. Tavarantoimittaja kiertää länsi- ja etelärannikon kauppoja ja tämä on ketjun loppupäässä. Myyjä soittaa tavarantoimittajalle, joka lupaa tulla kolmen vartin sisällä.

Vielä odotusta

Odotellessa kyselen puodissa myynnissä olevasta brittiläistä Lebara 3G/4G pre paid kännykkä- ja  nettiliittymästä. Olenhan ostamassa 4G- toiminnolla varustettua laitetta. Hän kehuu totta kai tuotetta hyvin toimivaksi. Se toimii kautta maailman, Suomessakin, ja lisäkäyttöä korttiin saa netistä lataamalla.

Vaikka en nyt 3G:tä tai 4G:tä tarvitse niin ehkä ensi vuonna. Ensi vuonna hinnat voivat olla nykyistäkin halvempia sillä ne laskevat kaiken aikaa, hän sanoo. Hinta riippuu siitä montako gigabittiä haluaa ostaa. Rajoittamatonta käyttöä ei myydä mikä koskee myös kaikkia espanjalaisia liikkuvan laajakaistan prepaid- liittymiä.

Tätä kirjoittaessani vertaan Lebaraa suosikkini Más Movilin hintoihin. Lebara on hiukan halvempi, mutta Másin vetonaula on asiakaspalvelu, joka puhuu myös pohjoismaisia kieliä, jopa suomea. Hyvä valinta Espanjassa lomailevalle. Lebara taas voi olla hyvä valinta eri maissa matkustelevalle. Sen kännykkäliittymät edellyttävät kuitenkin runsasta puhelimen käyttöä.

Kultainen kapistus

Kun laitteeni vihdoin tulee myyjä ottaa sen esiin Applen tyylikkäästä, valkoisesta kotelosta hellin käsin, ja silittää sen upeaa pintaa. Takakuori on kullanvärinen. Siksi mallinimi IPad Air 2 Gold.

- Isn´t it fine! 


Myös hopean ja pronssin värinen iPad Air löytyy, mutta vain tästä uusimmasta iPad Air 2:sta on myös kultainen versio. Tosin tuo upeus jää kotelo-seisontatuen alle piiloon paitsi Applen tunnuksen kohdalla. Suojakannessa on tyylikäs aukko, josta Applen tunnus loistaa, kun laite on käytössä. Siitä löytää myös oman peilikuvansa, kun laite ei ole päällä.


Montakohan kirosanaa Steve Jobs on päästänyt ennen kuin hänen alaisensa ovat ymmärtäneet miten sekin detalji tulee muotoilla! Tarkemmin aiheesta Steve Jobsin elämäkerrassa, runsain mitoin.


 Palautan vanhan laitteen laatikon. Uuden kannessa ehtii vilahtaa hintalappu, runsaat 900€, ennen kuin myyjä repii sen pois. Saan taas kerran toistaa: kiitos, en nyt tarvitse enää muuta ostettavaa. Olen jo ylittänyt budjettini runsain määrin muutenkin.

Eroamme ystävinä. Myyjä valittelee lopuksi aiheutunutta vaivannäköä.

- Sorry for the inconvenience!

Paljon vaivaa, ja ehkä rahaakin, olisi säästynyt, jos olisin älynnyt käyttää vertaa.fi ja kelkoo.es ja kelkoo.de sivustoja jo ensimmäisen laitteen oston yhteydessä, puhumattakaan seuraavasta erehdyksestä. Jos se nyt oli erehdys.

Huonostikin on käynyt

Tämä seikkailu kanarialaisen elektroniikkakaupan syleilyssä päättyi siis lopulta olosuhteet huomioon ottaen aika hyvin. Mutta toisenlaisia tapauksia on raportoitu erityisesti Puerto de Moganin, Puerto Ricon ja Arguineguinin suunnalta. Siellä on kauppoja, joiden myyntimenetelmät ovat hämmästyttävän brutaaleja.



Pahaa aavistamattomia asiakkaita houkutellaan tai puoliväkisin viedään liikkeeseen, jossa aletaan myydä elektroniikkaa hullunhalpaan hintaan, kertoo canariposten.no verkkolehti. Se on saanut useita yhteydenottoja huijatuksi tulleilta asiakkailta. Menettely jonkin verran vaihtelee. Joko asiakas suostuu kauppaan päästäkseen eroon painostavasta myyntitilanteesta,  tai sitten hänet enemmän tai vähemmän pakotetaan siihen. Maksu otetaan luottokortilta, ja kuinka ollakaan sieltä menee sovittua suurempi summa. Halvalla myyty huipputuote taas osoittautuu lähemmässä tarkastelussa halpatuotteeksi, jonka laatu on kyseenalainen.

Joku on onnistunut saamaan takaisin osan rahoistaan, mutta vain osan, ulkopuolisella avulla ja kovan väännön jälkeen. Poliisikin on puodeissa käynyt, mutta tiettävästi se ei ole sanottavasti vaikuttanut näiden turistiraiteilla olevien liikkeiden myyntitapaan.

Siihen on vain yksi lääke: mahdollisimman pian ulos puodista!


Luotettavina elektroniikkakauppoina Kanarialla pidetään yleensä suurten ketjujen liikkeitä. Niillä ei ole varaa vedättää asiakastaan. Myös kantaväestön alueella olevia liikkeitä pidetään luotettavina.


2 kommenttia:

  1. Anonyymi1.2.15

    Eikö läppäri aja saman asian kuin joku pad- laite? Saa vielä halvemmalla ja on monipuolisempi. Onko nykyihmisen aina saatava uusia vempaimia.

    VastaaPoista
  2. Vähän samaa arvioivat useat asiantuntijat, kun Steve Jobs ensimmäisen iPadin esitteli. Kumma kyllä niitä on myyty miljoonia ja kaikki johtavat valmistajat niitä tekevät. Nokia jopa yrittää laitemarkkinoille udestaan tabletilla. Joten jotain taikaa siinä on. Itse käytän sitä etupäässä lehtien lukemiseen ja muuhun pikkuhommaan. Läppäri tuntitolkulla sylissä on vähän hankala. Mutta sillä kirjoitan näitä blogeja, tämänkin vastauksen. Hintaahaarukkaa löytyy kummassakin sarjassa moneen lähtöön, useimmat kyllä Applen tuotteita halvempia. Mutta ovatko ne parempia? Jokin vuosi sitten miniläppärit olivat suosiossa. Oma halpa Asukseni meni käyttökelvottomaksi parissa vuodessa. Toivon, että ostamani Air2 kestää paremmin.

    VastaaPoista

Tiedätkö lisää? Kerro! Haluatko lisätietoa? Kysy!
Vet du mer? Berätta! Vill du veta mer? Fråga!