Kannattaako Kanarialta ostaa elektroniikkaa?
Kokemukseni on, että kalliita laitteita tuskin. Halpoja ehkä, ja joskushan on
vähän pakko. Tässä seuraa
kokemukseni, jossa vanha luottomyyjäni joko erehtyi tai yritti vedättää minua.
Tämä prosessi sai äkäisen käänteen kun etsin Applen
sivuilta tutulta turistikorttelin kauppiaalta ostamani iPadin käyttöohjetta.
Mutta en löytänyt. Enkä edes päässyt kärryille minkä mallin ylipäätään olin
ostanut. Oli sen verran tiukka myyntiprosessi, että olin unohtanut kysyä, tai viesti ei ollut tarttunut muistiini. Sitä
ei ollut myöskään koneen tunnuslevyssä tai laitteen mukana seuraavassa
minikäyttöohjeessa Hyvin omituista. Eikä Applen nettisivuilta löytynyt mallia, joka
olisi vastannut tämän kokoa ja näköä. Merkillistä.
iPadilla
on lyhyt historia
Wikipediasta löytyi iPadin historia, ja sieltä
eri mallien luettelo, ja niiden tietojen perusteella tämä saattoi olla iPad Retina
4 16GB. Mutta kun sitä mittanauhalla mittailin niin leveys ei ihan täsmännyt,
eikä se täsmännyt muihinkaan malleihin. Olin ymmälläni. Oliko vikaa
mittanauhassa vai laitteessa? Koneen tunnuslevyssä olevan valmistusnumeron
avulla hain sen yksilöintiä Applen sivuilta. Haku ei tuottanut mitään tulosta. Vielä
omituisempaa. Retina 4:ää ei ollut sivulla lainkaan, vain muita malleja. Kaikki ne olivat enemmän tai vähemmän eri kokoa kuin tämä.
Olin jo oppinut menemään iPadin asetuksista
kohtaan Yleiset/General, ja sen ylimpään kohtaan Tietoja/About, jossa on koneen
tärkeimmät numerotiedot ja tunnukset. Siellä on myös koneen malli- ja
sarjanumero, jotka kertovat olennaisimman sille, jolla on vastaavat tiedot
hallussaan. Mutta ei mallin nimeä. Silmään pisti myös lukema Kapasitetti/Capasity
13,2 GB, sen alla Käytettävissä/Available 12,2 GB. Pienin iPadin
kapasiteettihan on 16 GB. Taas ihmettelin.
Piraattikopioko
Uusi haku Applen sivulla tarkalla malli- ja
sarjanumerolla ei tuonut nytkään tulosta. Heräsi kirpaiseva epäilys: onko tämä oikea
Applen tuote laisinkaan? Mielessä alkoi pyöriä ajatusketju mitä kaikkea siitä
seuraisikaan. Piraattituotteiden myynti on lainvastaista Espanjassakin. Jos
siitä on kyse niin miten saan rahani takaisin?
Petollisessa kaupassa voi joskus rahan vilahtamisen tililtä estää
ottamalla yhteyttä luottokorttiyhtiöön. Millekähän poliisille pitäisi tehdä
rikosilmoitus, kun täällä Kanarialla on kolmen eri sortin poliiseja,
paikallinen, valtakunnallinen ja guardia civil? Mitenkähän Apple reagoi, jos
saa tietää, että täällä myydään sen nimissä piraattituotteita…?
Siitä heräsi ajatus, että pitää ottaa ensin
yhteys Appleen. Siellä osataan varmasti vastata onko koneeni heidän tuotteensa
vai jotain muuta. Nukuin yöni vähän levottomasti, ja valmistauduin panemaan
päiväohjelmani uuteen järjestykseen.
Teknisen
tuen nopea apu
Soitin aamutoimien jälkeen Skypellä Applen
palvelunumeroon. Jokaisessa Applen laitteessa on valmiina Apple-linkki, ja
sieltä löytyy myös yhteystiedot. Mutta harmillisesti se näyttää laitteen
ostomaan tietoja. Ruotsista ostamani MacBookPro tarjosi Ruotsin numeroita.
Ensimmäinen yritys ei tuottanut tulosta, puhelu katkesi ennen kuin kukaan
vastasi. Ehkä onneksi. Googlen haulla tyrkylle tuli taas Applen englanninkieliset sivut. En soittanut sinne.
Google.fi:sta sain lopulta Suomen sivut, ja sieltä
löysin pienen kaivelun jälkeen Applen teknisen neuvonnan numeron. Oletin, että
siellä helposti selvitetään onko laitteeni heidän tuotteensa. Tekninen neuvoja vastasi
lyhyellä odotuksella, ja Skypekin armahti hyvällä yhteydellä. Pystyimme
keskustelemaan ongelmitta ja pian selvisi, että kyllä, Applen laite tämä on.
Applen nettisivuilla siitä ei kuitenkaan enää ole tietoja, koska siellä on
esillä vain uusimmat mallit. Tämän laitteen
valmistus päättyi lokakuussa 2014, kolme kuukautta ennen ostostani, kertoi tekninen
neuvoja. Pang!
Pettymys
kaihertaa
Minä kun luulin ostaneeni uusinta mallia olevan
laitteen.
Tämä oli juuri se iPadin neljännen sukupolven versio,
Retina, joksi sitä olin epäillytkin. Se selvisi mallinumerosta, ja
sarjanumerolla selvisi tarkasti millainen kone minulla on pöydälläni aina sen valkoista väriä myöten.
Mutta entä tuo 13,2 GB, eihän Applellä edes ole
sellaista laitetta? Tekniikkatuki kertoo, että ne numerot johtuvat sitä, että
koneeseen asennetut ohjelmat vievät oman bittimääränsä, sen alla oleva 12,2 GB
taas kertoo, että laitteeseen on tehtaan asennusten jäljiltä asennettu uutta
tavaraa 1 GB:n verran. Siis sähköpostini ja pari nettilehtien, radion ja tv:n
applikaatiota vievät yhden gigan verran tilaa. Enpä olisi uskonut.
Kiitän neuvoista, ja huokaisen helpotuksesta.
Onneksi tässä ei tarvita poliisia.
Seuraava vaihe on köpötellä takaisin kauppaan,
ja aloittaa uudet hintaneuvottelut. Tekniikkatuki nimittäin vilkaisi pyynnöstäni
mihin hintaan tällaista laitetta Suomessa myydään – ilmeisesti vertaa.fi-
sivuston kautta. Applen omalta sivulta tätä tietoa ei enää löydy.
Vanhentuvan
mallin hintahaarukka oli romahtanut pari- kolmesataa euroa alhaisemmaksi kuin
mitä olin jo maksanut tästä vanhentuvasta tuotteesta.
Älä
tee niin kuin minä
Nyt pieni oppitunti siitä miten tiekonekauppoja
Kanarialla ei kannata tehdä. Ja miten
siinä helposti käy ellei osaa varoa.
Syy miksi edes menin tietokoneita myyvään turistikauppaan oli se, että Suomesta ostamani Samsung Galaxy 3.07 tabletti otti ja
tipahti tuolin käsinojalta puolen metrin matkan espanjalaisen
rakennuskulttuurin kiroukselle, kivilattialle. Paitsi että se pitää jalat kohmeessa
aamusta iltaan, kun sää riittävästi viilenee, sille putoavat esineet särkyvät
olennaisesti helpommin kuin esim. suomalaiselle puu-, muovi- tai
kokolattiamatolle putoavat kapineet. Etenkin sellaiset, joissa on lasia, kuten
mm. tablettien näyttölasit. Rikkihän se meni niin maan perusteellisesti.
Googlaamalla selvitin, että Suomessa tällaisen
lasin korjaus maksaa 115 – 170€ korjaajasta riippuen. Moni firma näytti
rakentavan bisnestä näiden korjausten varaan, joten en ole siis ainoa, joka
möhlii laitteensa kanssa. Aivan erityisesti bisnes näytti suuntautuvan
älykännyköiden korjauksiin, mutta myös tablettien.
Luottomyyjäni
luo
Tuli mieleen vanha tuttavani Playa del Inglésin
Tropical kauppakeskuksessa, jonka kanssa olin tehnyt vuosien aikana erinäisiä meitä
molempia tyydyttävään tulokseen päättyneitä kauppoja. Toisin kuin eräät muut
lajitoverinsa olin kokenut hänet rehelliseksi kauppiaaksi. Nykyään hän jo
pyytämättä repii hintalaput ja laskee minulle alennukset ennen kuin kaupoista
sovitaan. Välillä alennukset ovat olleet huomattaviakin.
Lämpimästi tervehtien hän ottaa minut
käsittelyynsä, kuten aina. Katsoo säpäleinä olevaa tabletin lasia, ja sanoo,
että korjaus maksaa 80€. Ei ollenkaan huono hinta Suomen tasoon nähden, ehdin
ajatella. Sitten hän alkaa näyttää miten korjaus tehdään, miten huono
lopputulos siitä tulee ja että melkein samalla hinnalla saisi jo uuden.
Näin
turistia vedätetään
Minkä jälkeen hän alkaa esitellä uudempia ja
parempia laitteita, sillä tämä minun tablettini on tarjonnasta poistumassa
oleva malli, jota ei enää valmisteta, hän sanoo. Aivan totta. Ei ole montakaan
päivää sitä, kun luin jutun siitä miten Android on päättänyt lopettaa näiden vanhojen
versioiden päivitykset, ja keskittyy uudempiin, joita nyt valmistetaan.
Esittelyyn tulee tavattoman hyvä, uusi Samsung
malli, jossa on WiFin lisäksi 4G- yhteys, aivan uudenlainen hieno näyttö ym. ym. 4G on
tulevaisuuden tekniikkaa, ja tänne Gran Knarian eteläosaan se tulee kevään aikana, hän
kertoo.
Hinta on ensin yli 600€, mutta kun vanhasta
risasta laitteestani hyvitetään 100€ ja vanhan tuttavuuden nimissä vielä toinen
satanen niin jäljelle jää 438€, lisäksi kauppaan kuuluu suojakotelo, jonka
varaan laitteen voi nostaa erilaisiin lukuasentoihinkin (hinta Suomessa noin 30€ selviää kotona). Ja pieni töpöttelykynä laitteen käytön helpottamiseksi, (joita paikallisesta kiinabasaarista saa 1-2€ hintaan).
MacBook Pro ja Samsung Galaxy 4.10 vertailussani, Suomen tv-uutiset näytöllä.
Ihmettelen itseäni, kun kävelen laite repussa
kotiin. Vältin sentään kiusauksen ostaa mukaan bluetoothilla toimivan ulkoisen
näppäimistön, jota tällainen kirjallisia harrastuksia harjoittava hyvinkin
voisi melkein välttämättä tarvita. Muuten hyvä, mutta ääkköset puuttuivat. Puhumattakaan
monipuolisesta kaiuttimesta. Minulla on jo erinomainen Bosen kaiutin, jossa on
paljon parempi äänikin kuin siinä, jota tarjottiin.
Nollaus
unohtui
Kotikokeilussa uusi Samsung vaikuttaa paljon
paremmalta kuin se, joka sälähti lattialla entiseksi. Mutta sitten huomaan
ettei siinä ole paikkaa kameran kuvamuistikortille eikä myöskään usb- koloa
kaapelille, jolla voisin kuvia siirtää. Mieltäni kaihertaa myös, että vanha
laite jäi nollaamatta, ja siellä on henkilökohtaisia tietojani, joiden
joutuminen vääriin käsiin voisi olla kohtalokasta. Samsungin näppärällä
etähallinnallakaan se ei onnistu, koska järjestelmä löytää vain uuden
laitteeni.
Yritän unohtaa, että vertaa.fi- sivusto näyttää samanlaisen
tabletin hinnan Suomessa 100€ halvemmaksi, tosin ilman kotelo-seisontatukea.
Menen puotiin uudestaan ratkomaan kuvansiirron
ongelmaa, ja laitteeni nollaamista. Se ei ollut onnistunut Samsungin muuten kätevän etätoiminnonkaan
avulla. Se ei vanhaa konettani löytänyt, uuden kyllä.
Tabletin nollaus onkin helppo juttu, mennään
asetuksiin ja klikataan kone tehdasasetuksiin. Sillä valmis. Joku huippunörtti
voi toki sen jälkeenkin kaivaa esiin salaiset muistiinpanoni, mutta riski
lienee vähäinen. Myös
kuvasiirron lisälaite löytyy hintaan 45€, jonka
saan 35:llä. Suomessa sen saa hilkun alle 30€:lla totean myöhemmin.
Ajatustenlukija
iskee
Sitten myyjä lukee ajatukseni. On täällä
iPadejäkin, jos kiinnostaisi!
Macin käyttämiseni oli ollut puheissa muutaman
kerran eri vaiheissa. Kieltämättä oli alkanut jurrata mielessäni, että ehkä
olisi pitänyt ottaa mini iPad tuon ison Samsungin sijaan. Jotain siitä ehdin jo
ääneen sanoakin, kun myyjä alkaa esitellä uutta hienoa, täyskokoista iPadia.
On erinomainen Retina- näyttö, ja tämä toimii
heti rinnakkaislaitteena MacBook Pro läppärini kanssa, kummankin sisällöt siirtyvät
toiseen pilviohjelma iCloudin avulla, kertoo myyjä. Vähän pitäisi maksaa lisää sillä Applen
laitteethan ovat paitsi parhaita myös kalleimpia. Ehdin jo pariin kertaan
kieltäytyä kaupoista, mutta lopputulos on: kerran se vaan kirpaisee, kun ostaa
kunnon laitteet. Se on sitten repussa uuden tukikuoren ja iPadiin sopivan
kuvansiirtoadapterin kera, kun poistun puodista. Olen myös 247€+35€ köyhempi. Mikä sitten osoittautuu ylihinnaksi.
Toimi
niin kuin minä
No niin, palataan siihen missä poikkesin aikajanasta.
Nyt olen siis taas matkalla tuohon yhdistettyyn elektroniikka- ja
turistirihkamapuotiin päivän ja yön kärvistelyn jälkeen. Mielessäni
hintaneuvottelut. Nyt tullaan siihen miten tietokonekaupat täällä pitäisi tehdä.
Päivän mittaan olen selvittänyt, että ostamani
iPad Retina WiFi 16GB maksaisi Suomessa – ilman tukikuorta – 350€ - 400€.
Saksasta ja Ruotsista vertailusivustot löytävät Suomen tasoisia hintoja.
Espanjasta löydän Retinalle vain yhden hinnan, Amazonin 602,50 €.
Latasin ennen kotoa lähtöä koneen näytölle
päällimmäisiksi vertaa.fi:n ja Espanjan Applen sivut. Edellisessä Retinan hinta ja jälkimmäisessä
Applen ohjehinnasto näytöllä. Se näytti, että hilkun alle 600 €:lla pitäisi
saada uusinta mallia olevan Apple Air 2:n wifi+4G mallin laite – vanhan Retinan
sijaan, jossa ei ole edes 4G:tä.
Neljä
vaihtoehtoa
Näen mielessäni seuraavat skenaariot, joista
pelkään huonoimman toteutuvan:
- - kauppa
peruuntuu, saan rahani takaisin (tuskin toteutuu)
- perutaan
iPadin kaupat, saan rahat sen osalta ja palaan kotiin jo hylkäämäni uuden
Samsungin kanssa (ei ihan luultavaa)
- vaihdetaan
ostokseni uuteen, ajankohtaiseen Air- malliin, tai johonkin muuhun
lisätavaraan, joka hellyttää mieleni (ehkä mahdollinen)
- mistään
ei sovita, palaan kotiin hampaita kiristellen, kauppa on menettänyt
pitkäaikaisen asiakkaansa (hyvinkin mahdollinen)
Aloitamme myyjän kanssa iloisesti lörpötellen
jostakin, joka ei liity kaupantekoon lainkaan. Mutta keskeytän sen ja kerron,
että iPadin kanssa on tullut ongelma. Myyjä alkaa huolestua. Avaan iPadin ja näytän
vertaa.fi:n sivun, jossa on Retinan hintavertailu.
-
- What
is this? Ihmettelee myyjä kummajaista.
Selitän. Ja kerron, että luulin ostaneeni
uusimman mallisen koneen, mutta laitehan onkin jo tuotannosta poistettu. Siksi
tuo alhainen hinta Suomessa. Hän vänkää, että sehän on uusinta mallia. Uudempi
kuin Air 2. Kerron, että olen Applen teknisestä tuesta saanut juuri tätä
yksilöä koskevan vahvistuksen. Vanha tuote mikä vanha.
Parempi
ratkaisu
Asia uhkaa mennä väittelyn puolelle, ihan
hetkeksi meneekin, mutta sitten myyjä tajuaa, että tiedän mistä puhun.
- I have iPad Air 2 also, would you like that instead of?
Ahaa, nyt ollaan raiteilla. Myyjä tarjoaa
uusinta iPad- mallia vaihdokiksi. Nopsaan päädymme siihen, että vaihdetaan vaan
päikseen koneet. Vaikka se tuleekin vähän kalliimmaksi kuin Suomessa niin
eipähän tarvitse sotkea rahaa tähän järjestelyyn. Että tämä Retina olisi
uudempi kuin Air 2 ei nouse enää keskusteluun.
Myyjä vakuuttaa ettei hänelle raha ole tärkeä
vaan se ettei hän menetä hyvää asiakasta. Retinan hän voi myydä jollekin
toiselle. (Päässäni kaikuu äänettömästi: Ylihintaan jota et minulta saanut…)
Sitten hän soittaa jonnekin, ja kertoo minulle,
että hänellä ei ole Air 2:a liikkeessään, mutta saa sen huomiseksi. Hän on
saanut myös vahvistuksen hinnalle. Mutta se on WiFi+4G malli. No, ei haittaa, 4G on tulevaisuuden
järjestelmä, ja ainahan voi sattua ettei käytössäni ole WiFiä kuten nyt.
Olkoonkin, että 4G lisää hintaa noin satasella.
Siinä sopua tehtäessä myyjä joutuu välillä
hoitamaan toisen asiakkaan ostokset. Sen aikana haen vertaa.fi- sivulta
tarjotun koneen hinnan Suomessa. Kuinka ollakaan se on siinä heti päällimmäisenä
eri malleista esillä, halvin hinta on 599€. Näytän sitä myyjälle, joka
nyökkäilee myöntyvästi.
Tätä kirjoittaessa IPadin hinta vertaa.fi:ssä on ehtinyt hiukan nousta
Katson vielä nyt kirjoitusvaiheessa elektroniikkaa
halvalla myyvän saksalaisen Media Markt- ketjun hintoja Espanjassa. Lähin sen
myymälä on lentokentän ja Las Palmasin välissä. Sieltä sen saisi 578€:lla. Ilman suojatukea.
Odotuksen
yö ja päivä
Saan pitää iPad Retinan mukanani ja käyttääkin siihen
asti kun päästään vaihtamaan uuteen koneeseen joko huomenna loppuiltapäivästä
tai ylihuomenna, miten minulle sopii.
Kevein askelin suuntaan kämpilleni. Tämähän meni
oikeastaan olosuhteet huomioon ottaen vallan hyvin.
Pikkuisen kyllä kipristelee, että mitenkähän
huomenna tai ylihuomenna käy. Luotan kuitenkin myyjän sanaan, että hänelle on
tärkeintä pitää hyvä asiakas.
Suuntaan liikkeeseen seuraavana päivänä klo 17.
Perillä odottaa pieni yllätys. Luvattu laite ei ole saapunut. Mutta on
matkalla. Tavarantoimittaja kiertää länsi- ja etelärannikon kauppoja ja tämä on
ketjun loppupäässä. Myyjä soittaa tavarantoimittajalle, joka lupaa tulla kolmen
vartin sisällä.
Vielä
odotusta
Odotellessa kyselen puodissa myynnissä olevasta brittiläistä
Lebara 3G/4G pre paid kännykkä- ja nettiliittymästä. Olenhan ostamassa 4G- toiminnolla
varustettua laitetta. Hän kehuu totta kai tuotetta hyvin toimivaksi. Se toimii
kautta maailman, Suomessakin, ja lisäkäyttöä korttiin saa netistä lataamalla.
Vaikka en nyt 3G:tä tai 4G:tä tarvitse niin ehkä
ensi vuonna. Ensi vuonna hinnat voivat olla nykyistäkin halvempia sillä ne
laskevat kaiken aikaa, hän sanoo. Hinta riippuu siitä montako gigabittiä haluaa
ostaa. Rajoittamatonta käyttöä ei myydä mikä koskee myös kaikkia espanjalaisia
liikkuvan laajakaistan prepaid- liittymiä.
Tätä kirjoittaessani vertaan Lebaraa suosikkini
Más Movilin hintoihin. Lebara on hiukan halvempi, mutta Másin vetonaula on
asiakaspalvelu, joka puhuu myös pohjoismaisia kieliä, jopa suomea. Hyvä valinta
Espanjassa lomailevalle. Lebara taas voi olla hyvä valinta eri maissa
matkustelevalle. Sen kännykkäliittymät edellyttävät kuitenkin runsasta
puhelimen käyttöä.
Kultainen
kapistus
Kun laitteeni vihdoin tulee myyjä ottaa sen
esiin Applen tyylikkäästä, valkoisesta kotelosta hellin käsin, ja silittää sen upeaa pintaa. Takakuori on kullanvärinen. Siksi mallinimi IPad Air 2 Gold.
- Isn´t it fine!
Myös hopean ja pronssin värinen iPad Air löytyy, mutta vain tästä uusimmasta
iPad Air 2:sta on myös kultainen versio. Tosin tuo upeus jää
kotelo-seisontatuen alle piiloon paitsi Applen tunnuksen kohdalla. Suojakannessa
on tyylikäs aukko, josta Applen tunnus loistaa, kun laite on käytössä. Siitä
löytää myös oman peilikuvansa, kun laite ei ole päällä.
Montakohan kirosanaa Steve Jobs on päästänyt
ennen kuin hänen alaisensa ovat ymmärtäneet miten sekin detalji tulee muotoilla!
Tarkemmin aiheesta Steve Jobsin elämäkerrassa, runsain mitoin.
Eroamme ystävinä. Myyjä valittelee lopuksi
aiheutunutta vaivannäköä.
- Sorry for the inconvenience!
Paljon vaivaa, ja ehkä rahaakin, olisi säästynyt,
jos olisin älynnyt käyttää vertaa.fi ja kelkoo.es ja kelkoo.de sivustoja jo
ensimmäisen laitteen oston yhteydessä, puhumattakaan seuraavasta erehdyksestä.
Jos se nyt oli erehdys.
Huonostikin
on käynyt
Tämä seikkailu kanarialaisen elektroniikkakaupan
syleilyssä päättyi siis lopulta olosuhteet huomioon ottaen aika hyvin. Mutta
toisenlaisia tapauksia on raportoitu erityisesti Puerto de Moganin, Puerto
Ricon ja Arguineguinin suunnalta. Siellä on kauppoja, joiden myyntimenetelmät
ovat hämmästyttävän brutaaleja.
Pahaa aavistamattomia asiakkaita houkutellaan
tai puoliväkisin viedään liikkeeseen, jossa aletaan myydä elektroniikkaa
hullunhalpaan hintaan, kertoo canariposten.no verkkolehti. Se on saanut useita
yhteydenottoja huijatuksi tulleilta asiakkailta. Menettely jonkin verran
vaihtelee. Joko asiakas suostuu kauppaan päästäkseen eroon painostavasta
myyntitilanteesta, tai sitten hänet
enemmän tai vähemmän pakotetaan siihen. Maksu otetaan luottokortilta, ja kuinka
ollakaan sieltä menee sovittua suurempi summa. Halvalla myyty huipputuote taas
osoittautuu lähemmässä tarkastelussa halpatuotteeksi, jonka laatu on
kyseenalainen.
Joku on onnistunut saamaan takaisin osan
rahoistaan, mutta vain osan, ulkopuolisella avulla ja kovan väännön jälkeen.
Poliisikin on puodeissa käynyt, mutta tiettävästi se ei ole sanottavasti vaikuttanut näiden
turistiraiteilla olevien liikkeiden myyntitapaan.
Siihen on vain yksi lääke: mahdollisimman pian
ulos puodista!
Luotettavina elektroniikkakauppoina Kanarialla
pidetään yleensä suurten ketjujen liikkeitä. Niillä ei ole varaa vedättää
asiakastaan. Myös kantaväestön alueella olevia liikkeitä pidetään luotettavina.
Eikö läppäri aja saman asian kuin joku pad- laite? Saa vielä halvemmalla ja on monipuolisempi. Onko nykyihmisen aina saatava uusia vempaimia.
VastaaPoistaVähän samaa arvioivat useat asiantuntijat, kun Steve Jobs ensimmäisen iPadin esitteli. Kumma kyllä niitä on myyty miljoonia ja kaikki johtavat valmistajat niitä tekevät. Nokia jopa yrittää laitemarkkinoille udestaan tabletilla. Joten jotain taikaa siinä on. Itse käytän sitä etupäässä lehtien lukemiseen ja muuhun pikkuhommaan. Läppäri tuntitolkulla sylissä on vähän hankala. Mutta sillä kirjoitan näitä blogeja, tämänkin vastauksen. Hintaahaarukkaa löytyy kummassakin sarjassa moneen lähtöön, useimmat kyllä Applen tuotteita halvempia. Mutta ovatko ne parempia? Jokin vuosi sitten miniläppärit olivat suosiossa. Oma halpa Asukseni meni käyttökelvottomaksi parissa vuodessa. Toivon, että ostamani Air2 kestää paremmin.
VastaaPoista