23.12.09

Åskan härjar på Gran Canaria

Måndag 21.12. – onsdag.12.2009

Åskan bullrade och blixtrade i måndags morse. Soluppgången var som aldrig förr- solen glimtade inte ens mellan molnen. Under dagen fick Röda Kårsets strandvakt blåsa i sin visselpipa ilsket flera gånger när badarna ville vada in i faran. TV:n visar stora regnskador och soalnnde turister. På tisdag solen trotsar väderprognosen igen. Men lillejuleafton är bara grått.


Den här sidan har inte kunnat uppdateras pga. nätverksarbete av Orange. Bara Skype har funkat bra.


Den här bloggen var inte alls tänkt som vädersida, men ibland tar verkligheten över.

Jag vaknade igen på vattensorlet utifrån. När jag kom upp hörde jag konstigt bullrande. På balkongen såg jag ingen orsak trots duggregnet och mörka moln.




I köket hördes bullret än mer och när jag öppnade köksdörren fick jag bekräftelse för mina aningar. Bullret blev åskknall och blixtrar blev det också.



När har det varit åska senast på Gran Canaria, vem vet?



Internet avbruten till Gran Canaria?

Jag ville söka information om åskan på Canariaöarna via nätet nu på eftermiddagen men det går inte. Alla websidorna föll för tre timmar sedan vid 15-tiden. Först försvann bilderna från mitt blogg och sedan hela sidan. Sist föll Yahoo mail, webläsaren hälsade: websidan kan inte visas. Ändast chatten via Skype funkade kanske därför att den behöver så lite bitström. Jag chattar en stund med min Väninna i Stockholm när alla andra kontakten har brutits av.



För ett år sedan hände också att alla Internet kontakterna från Gran Canaria bröts pga. någon väderproblem. Kanske är det sak samma igen . Canariaöarna ligget långt ute på Atlanten och vädret påverkar även nätet. När servern och reservförbindelserna härifrån blir avbrutna då är det bekymmersamt. Ösamfundet är sårbar.



Jag ringer idag till Fredrik hos Más Movil i Arguineguin och vet bättre. Det är Orange som fixat till bättre täckning igår fför sin nät. Más använder ju Oranges nät. Hm, hade varit lagom bra att man hade skickat meddelande om det, det finns ju direkt kontakt till min dator i högra hörnan av Mobil Partner. Mer om det i artikeln om Más Movil (som jag ej hunnit översätta än, men det kommer.)



Jag kommer inte ut mer än tillfälligt och på ett par spanska sidor samt SVD (tack för okomplicerat websida SVD!) Bara Skype funkar bra, både chat och för min häpnad även Skype-Skype samtal.



Undantagstillstånd



Nu måste jag hursomhelst påminna om, att temperaturen här på öarna ligger normalt sisådär fem grader högre än på fastlandet. På kvällen visar tv snöbilder från fastlandet. När jag sitter och skriver på måndag eftermiddagen är jag småsvettig jämt även om det är molnigt ute.





Dagen är dock ovanlig. För första gången under de här drygt tre veckor är playan framför oss praktiskt taget tomt. Bara ”lutande tanten” en äldre dam som går sina friskisrundor alltid framåt lutande, är här. Först långt efter gryningen men hon tar sina två timmar som vanligt. Den börjar med jympa vid udden, därpå går hon med fart en timme minst på playan och till sist tar hon en simtur.



Varje morgon brukar också trampbåtarnas och solstolarnas uthyrare vara därute, men inte idag. Inget under. Vädret är än på kvällen grått och vinden blåser friskt. Den blåser från södersidan vilket förklarar varför ovädret fastnade inte på bergen som vanligt.



Morgonen utan soluppgång

Jag sitter på morgonen som vanligt på balkongen och väntar på soluppgång – som inte kommer. För första gången inte ens en solglimt mellan molnen. Lite efter soluppgångens tid syns det lite lilaaktig nyans på molnen, det är allt.

Senare på dagen glimtar solen en kort tid, men sen tar molnen över.




Regnet upphör vid niotiden och jag går på morgontur som vanligt efter morgonjumpan och morgongröten. På strandpromenaden finns något som jag aldrig sett: stora vattenpölar som man får tassa försiktigt över för att inte bli våt på fötterna. Har man sett maken! Det är folk i farten, men inte alls i normala mängder.



Oberoende av vädret jobbar strand städaren som vanligt.



Simförbud

På alla stränder fladdrar de röda varningsflaggorna. Det är simförbud. Det finns inga småflaggor på farligare ställen utan bara de stora flaggor som gäller då för hela playan.



Framför vår balkong på Playa de las Burras visslar Röda Korsets strandvakt bestämd flera gånger under dagen till badarna som trotsar vädret och vadar mot faran. Han får blåsa två-tre gånger innan folk hajar till och förstår att det är dem som menas.




Det blir förhandling med strandvakten och han visar till lugnare platser utan underström. För första gången ser jag att t.o.m. en kille med surfbräda ge sig och följa råd att byta strand.


Der är bara en äldre, ärevördig herre, som vet bättre än strandvakten var nånstans han kan simma tryggt. Han vill inte komma till stranden och när han kommer blir det lite oneingheter, ser jag.







Väderkaos på alla öar

På kvällen rapporterar tv-nyheterna länge och väl om väderskadorna och trafikproblem även på Gran Canaria. Problemen gäller i synnerhet bergstrakterna och därifrån rapporterar bycheferna per telefon livligt om stenras och översvämning av vattenreservoarer – det blir t.o.m extra omgång efter hela sändningen. Lokaltv:n spelar stor roll här kan tänkas.



Flygtrafiken står länge stilla mellan öarna och även fastlandet. Bittert gråter äldre dam som fått sin avloppsrör bruten, vatten översvämmar allt och bruna äckligheter flyter omkring.



Det är sent måndagkväll. Jag ser att det blixtrar igen.


På morgonen visar solen sig igen



Tisdag 22.12.2009
Väderprognosen i tv:n visar regn också för denna dag, men den struntar solen i. Den kommer upp genom molnen efter att det har regnat under natten. Under förmiddagen flyttas molnen på kusten bort mot bergen. Förmiddagsturen gör jag i t-shirt, shorts och halmhatt, som jag dock får ibland hålla fast för att vinden inte skulle ta den. Klockan är nu kring 14. Inget regn i sikte. Jag öppnar köksdörren och ser att även molnen på bergssidan har bytt färg från svart till grått.




På kvällen visar tv igen bilder om skadorna efter regnet, i synnerhet i La Palma och Teneriffa: stora muddermassor som fyllt huvudgatan i en bergsby mer stora stenbumlingar som också slagit stora hål i husvägg, lavagrus som täckt bilar med svart sörja vid stranden. Det är främst folk som bor på bergsluttningar som är i fara. Det är traditionellt sätt att bo ute på landet här.



Onsdag 23.12

Nu på morgonen hör jag i den norsktalande Scandinaviska Radion i Arguineguin, att stenraset skedde här i Gran Canaria i byn där bor bl.a. bagaren i Puerto Ricos norske bageri. Normännen här blev utan sin daglig bröd på grund av detta.



Från tv:ns satellitbilder förstår man att det är samma lågtryck här som härjar också ute i fastlandet och t.o.m. Norden. Meteorologen förklarar att stora regnmassor är på väg hit igen, men det är pga. vindförhållandena svårt att sia hur dem kommer över öarna.



Nej, det är inte så lätt att vara tv-meteorolog på Canarieöarna.



Solen målar molnen rött för en stund före gryningen, sedan är det grått i San Agustin på lillejuleafton.










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tiedätkö lisää? Kerro! Haluatko lisätietoa? Kysy!
Vet du mer? Berätta! Vill du veta mer? Fråga!