24.12.09

Julstök på Gran Canaria


Onsdag 23.12.09 kvällen - Julaftons morgon

Julafton på Gran Canaria är storfest bara för turisterna. Canariorna själv delar klapparna på trettondagen. Även jag firar jul bara på ett begränsad del enligt traditionen. Där spelar golvmoppen viktig roll. Köpa julfisk stötte på oväntade förhinder. Jag skall skriva lite om canaresiska cigarrer också. Och besöka Mummola, hos mummus.





Den norska radion i Arguineguin berättade om de norska jultradtioner redan i går morse. Även min julstök följer dessa linjer, fast lite avlägset. I gamla tider började man med grundlig julstädning. Efter det värmde man stooor balja vatten och hela husfolket badade i den var för sig. I samma vatten. Samma princip hade man förresten på 1960-talet i England, fick jag höra på språkkurs där. I vissa hushåll badade alla på lördagarna i samma balja, turvis, i samma vatten. Stackars au pair fick bada sist.




Min kära Väninna är bortrest till Stockholm och jag är ensam. Ingen risk för norsk-engelska badtraditoner här, icke.



Julstädning ála San Agustin

Däremot följande moment följer Hennes råd nöjsammast (har jag lärt mig norska ?) Det är fråga om golvmoppning. Redan för ett par dagar innan jul började jag undra över de små partiklar som tog sig sina friheter på mitt golv. Varifrån kom de, egentligen? Yviga och haspiga var de. Även ett par minimyror vågade sig över golvet! Det gav mig inspiration för julstädning. Julens annalkande närhet kom jag egentligen på som tur det var redan under själva städprocessen. Det tog bara en stund eller två och så var det städat. På en gång veckostädning och julstädning. Så fiffigt fixat, eller?



Sedermera kunde jag konstatera att det var ju ovanlig dålig borste det.



På golvet rullade det en hel del svarta, bastanta småsaker överallt där jag så nogsamt städat. Någon ändring i konsistensen hade det dock producerats, inga yvigheter mer. Ja kan ju svära på att det var en hel hög sand från playan och annat smått och gott (citat från den norska radion i Arguineguin…) på giffeln. Dessutom ett antal minimyror som allesammans blev tätt-tätt inneslutna i en plastpose var i de sedan kunde undra över sig vart i helsike de då hamnat!




No ja, en man skal göra vad en man skal göra. Så er det. Jag tog från städskåpet spanska städkonstens yppersta vapen i handen: golvmoppen. De har ju setts i Norden också, fast där svenskuppfinningen (eller utvecklingen) dammsugaren har erövrat marknaden som Nokia sin dito. Men här på soliga kusten i Gran Canaria är golvmoppen marknadsledande för naturliga skäl. Inga heltäckningsmattor, det är kakel som gäller och där är dammsugarens finurligaste utvecklingsfaser mer eller mindre till spillo.


Moppen är saken !



Endast för men

Sttop här – kvinnfolk får flytta över till nästa rubrik, dethär är exclusivt för men.



Jag hade redan innan min Väninna kom hit för ett någon veckor sedan med väl förtjänad ära både borstat och moppat golvet och om jag får själv intyga var jag nog nöjd med resultatet, nästan.



Det fanns en annan synpunkt i saken också, som jag fick sedermera erfara. Efter att Hon anlänt.



Jag höll på igen att med raska tag och helt efter egen initiativ fatta i moppen – och då fick jag riktig handledning hur man egentligen hanterar detta verktyg. På detta vis mina herrar: istället för bara rent hett vatten skall man droppa i någon reningsmedel, t.ex. ett par droppar diskmedel – i vår städskåp finns bara wc-rens, keramikhällrens, tvättpulver och liknande.



Själva moppandet börjar man med att man tar stadig grepp på två (2) hand i moppskaftet, doppar moppen i den heta vatten med rensmedel, den får vila en stund därnere, sen lyfter man upp den, låter den rinna av sig, man lyfter den ovanpå den där håliga tingesten som fyller tredjedel av hinkens inanndämets omfång, rullar moppen försiktigt vertikalt samt lägger och rullar den in i håligheten samt till sist pressar vattnet ur moppen.



Därpå drar man moppen med jämna och lätt-tunga drag regelmässigt över kaklarna så att smutsen lossnarr, hela golvet, alla rummen, alla hörnan och vrån, även under soffan och stolarna. Sådär!




Emellanåt sätter man moppen i hinken, låter vila lite, rullar runt försiktigt så att orenheterna faller in i vattnet och moppen blir ren för nästa runda. Hoppsan, försiktigt tar man den upp, låter den rinna av osv. (plaska inte runt din dom…, den skall pressas tillräcklig torr att det inte blir vattenpölar… så!).



Så bara går det till lättsamt och effektivt att moppa rent i huset. Notera moppens torkposition i städskopet (kolla bild!) mopphuvudet i upphöjd position, annars blir den inte ordetligt torr, ju.


När Jesus inte fiskar

Jag var igår i Shopping Center San Agustín, som passlig nog ligger sisådär 80 meter eller 280 meter från vår dörr, beroende på om man meter till närmaste hörnan eller den mest borta. Jag hade kanske glömt något… nej det var för att golvet skulle torka och jag ut för den tiden, så var det. Jag bestämde mig att hämta något från butiken imens. Jag tog två ask cigarrer och en kartong egg. Jag hade ju hamstrat lite på förmiddagen innan.



Jag kikade också lite efter fisk som jag sett ett glimt av innan.




Nu är ju läget som så att Jesus 2 har inte fiskat sedan dess den strandsatte sig utanför oss vid trampbåtarna på min första lördagsmorgon och folk kom därifrån med tunga kassar. (Detta har jag skrivit om men ej hunnit publicera pga. försenad leverans av mitt mobilt bredband – återkommer!) Jesus 2 är alltså en lokal, öppen fiskebåt. Jag misstänker att den har fiskat sitt årskvot eller så fiskar den numera på natten.




Där ligger den blå-röd-gula båten vid trampbåtarna, så sorligt stilla med sina många fiskbåtskamrater.



Pga. denna situation har jag övervägt inhandla min fisk i butiken istället. (Så länge inget handlat någonstans utöver i konservburkar.)



Då kikade jag in i frysboxen i Spar butiken och olé! Där fanns både filer och medaljonger att inhandla. Men gissa min besvikelse! På förpackningar hette ursprungsländerna Vietnam, China, Namibia. Att fiskarön Gran Canaria importerar fisk från Afrika och Fjärran östen är dålig klimatpolitik och missriktad utvecklingsstöd. Eller har jag missuppfattat någonting?



Däremot köpte jag egg, kollade att de var lokalproducerade. Dessutom är cigarrerna också lokalproducerade, 30 kilometer härifrån i Telde av tobak från Sumatra, Don Julian n:o 1. Slår ej kubanska så klart men pris - kvalité förhållandet är alldeles hyfsat, smaken också.



Cigarrgubbe

Här behöver jag förklara mig liten. Cigarrökare har jag varit sedan jag var 15. Jag gjorde aktiv val. Till alla som är med all rätta bekymrande över hälsan kan jag intyga, att cigarren är väl bättre alternativ än cigarretten eller för att inte tala om snusen som biter fast och släpper sitt tag bara med stor möda eller vid graven. Cigarr har jag rökt över 50 år, kan hålla dagars eller halvårlånga pauser utan något besvär. Jag röker halsbloss bara utomhus eller rökrum, röka en halvtimmes cigarr ute på balkongen vid -20 går inte så bra. Om jag röker för mycket – mer än max. fem per vecka, förlorar jag smaken och får ont i munnen.



Det kräver lite karaktär. Korrekt.



Till Mummola – hos Mummus

Det är ju traditionellt att till julen skal man till Mummu., farmor eller mormor. Jag skall också till Mummola i Playa del Inglés. Det vankar sig bastu, julgröt och säkert något annat roligt också. Om det går som jag vill får du se mer om detta i kväll här på detta spalt. Eller senare. Kom tillbaka och kolla!



Väderskadorna igen

Det var lite lättsamt det där, men man blir mer alvarlig när man ser vilket jul väntar sig på folk runtom på Canarieöarna. Regnskadorna är stora och svåra på många ställen. Igår kväll hade de 30 minuters tv-nyheterna förlängts, skaderapportering tog 55 minuter, efter förkortat sport och förlängd väder tog man en ny snabbrunda på de mest akuta ställen direkt.



När man är tvungen att bygga på bergsluttningar skal man veta att när det regnar kommer vattnet nedåt, tar med sig allt löst både lätt och tungt, gräver och undergräver, slåra sönder, fyller med det som ingen önskar sig. Många är nu utan hem, framkomlighet, ström. Man brinner stearinljus, men inte för att det är jul.


Ifdag på Julaftons morgon var det bara en ensam friskus på playn - just det, den framtupa damen. Det var mer gråväder än nånsin, inga nyanser på himlen, grått, grått och disigt. Och inte fiskar Jesus 2 idag, vemodigt väntar hon på nästa fisketu på stranden.



Det grova vädret är sannolikt orsaken att jag inte haft mer än sporadsikt kontakt med internet på sistone. Nu räddar Lenas Internetcafe min blogg för Julen.  Det visar   sig att cafén har sverigefinskt personal, Tuija från Sundsvall.


Nu önskar jag Dig som läser detta en riktig trevlig jul!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tiedätkö lisää? Kerro! Haluatko lisätietoa? Kysy!
Vet du mer? Berätta! Vill du veta mer? Fråga!